رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه گردشگری، اصلی‌ترین محور توسعه همدان در اسناد بالادستی تعریف شده است، گفت: نقشه راه گردشگری و سرمایه‌گذاری در همدان نداریم.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹ 18 February 2023

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه گردشگری، اصلی‌ترین محور توسعه همدان در اسناد بالادستی تعریف شده است، گفت: نقشه راه گردشگری و سرمایه‌گذاری در همدان نداریم.

به گزارش تابناک همدان، حمید بادامی‌نجات در جلسه کمیسیون بودجه با موضوع بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۲ و با حضور مدیرعامل شرکت عمران کیش، اعضای شورا و تعدادی از مدیران شهرداری، اظهار کرد: امید است بتوانیم از ظرفیت فکری و مشورتی و توان اداری مدیران همدانی در سطح کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه همدان به لحاظ موقعیتی و آب و هوا از بهترین شهر‌های کشور است، گفت: کیش در حوزه سرمایه‌گذاری نسبت به سایر شهر‌ها در کشور جلوتر است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان بیان کرد: سال ۱۴۰۱ اقداماتی برای توسعه گردشگری در همدان شروع کردیم و برای تکمیل زیرساخت‌ها تلاش داریم.

بادامی‌نجات اصلی‌ترین محور توسعه در اسناد بالادستی را گردشگری در همدان دانست و افزود: همدان با ۱۰ مرکز استان کمتر از سه ساعت فاصله جاده‌ای داشته و این مهم به این معنی است که می‎تواند نیمی از جمعیت کشور را در این بازه زمانی جذب کند.

وی جذب گردشگر از استان‌های مذکور ظرفیت بزرگی است که می‌تواند در مباحث اقتصادی و گردشگری کمک کند، تصریح کرد: در این دوره بنا داریم شهرک‌های صنفی و بارانداز‌های غرب کشور را در همدان تقویت کنیم.
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان ادامه داد: ظرفیت بزرگ شمال کشور عراق مغفول مانده و کشور ترکیه به شدت در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است و این در حالی است که فاصله همدان تا سلیمانیه حدود ۶ ساعت است.
بادامی‌نجات در ادامه و در بحث بودجه سرمایه‌گذاری ۱۴۰۲ نیز خاطرنشان کرد: اتفاقات رخ داده و سیاست‌های ابلاغ شده طی ۱۱ ماه گذشته، ملاک کار در بحث بودجه سرمایه‌گذاری سال آینده شهرداری است.

وی با تأکید بر اینکه بودجه، نقشه راه شهرداری است، یادآور شد: چند موضوع مهم برای کمیسیون در بحث سرمایه‌گذاری مطرح است که تقاضا داریم در پیش‌بینی بودجه شهرداری به این موارد توجه ویژه داشته باشد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان اظهار کرد: ثبت جهانی در همدان از جمله این موارد بوده و هیچ فردی حق سنگ‌اندازی در این مسیر را ندارد بلکه باید این مهم تقویت شود.

بادامی‌نجات ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را مورد مهم دیگر در پیش‌بینی بودجه در بخش سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در همدان نقشه راه گردشگری و سرمایه‌گذاری نداریم و این موضوع یک مشکل بزرگ است.

وی تأکید بر بخشی از درآمد‌های شهرداری از طریق سرمایه‌گذاری را از دیگر مباحث مهم در این بخش برشمرد و بیان کرد: هماهنگی با شورا در خصوص برگزاری هر رویداد و موارد سرمایه‌گذاری از قبل نیز از موارد قابل توجه است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان افزود: حفظ و احیای بافت واجد ارزش از طریق شهرداری و یا تسهیلات اختصاصی شهرداری از دیگر موارد مورد تأکیدکمیسیون در پیش‌بینی بودجه ۱۴۰۲ است.

بادامی‌نجات جانمایی، خرید و ساخت شهرک‌های صنفی را از دیگر موارد مورد تأکید کمیسیون از سال گذشته دانست و تصریح کرد: شهر همدان استعداد سرمایه‌گذاری بالایی دارد و اگر شهرداری بسته‌ای به این منظور ندارد با پیش‌بینی بودجه اقدام به اخذ یک مشاور و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری کند.

مسگریان: جاذبه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار در همدان ایجاد شود

رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز ضمن تشکر از مدیرعامل شرکت عمران کیش با بیان اینکه باید به منظور فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در همدان کار کنیم، ادامه داد: امکانات خوبی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار در همدان وجود دارد، اما متأسفانه غفلت شده و در این رابطه دافعه وجود داشته است.

محمود مسگریان با تأکید بر اینکه باید جاذبه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد شود، خاطرنشان کرد: اگر حتی یک سرمایه‌گذار در همدان جذب شود در بحث اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بسیار تأثیرگذار است.

وی مراوده و برگزاری نشست با سرمایه‌گذاران در شهر کیش را در جذب سرمایه‌گذار موثر دانست و یادآور شد: امید است با انجام دیدار‌ها و برنامه‌های شورا شهر و شهرداری همدان با سرمایه‌گذاران از این ظرفیت‌ها در شهر همدان نیز استفاده شود.

شهابی‌نیا: عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها و سخت‌گیری‌ها مانع ورود سرمایه‌گذار به همدان

رییس کمیسیون فرهنگی شورا نیز یکی از مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری را عدم توان جذب و نگه داشتن سرمایه‌گذار در همدان دانست و اظهار کرد: همدان در این خصوص پتانسیل‌های خوبی دارد اما یک سری موانع و مشکلات موجب شده است که نتواند از آن‌ها استفاده کند.

سعید شهابی‌نیا با اشاره به برخی مشکلات در بحث سرمایه‌گذاری، گفت: شاید عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها و سخت‌گیری‌ها در استان در حوزه سرمایه‌گذاری مانع از ورود سرمایه‌گذار به همدان شده است.

حیدری: مدیریت متمرکز و یکپارچه شهری در کیش قابل الگوبرداری است

رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به ظرفیت‌های مدیریتی بسیار بالای استان همدان بیان کرد: این امر موجب خوشحالی ما می‌شود، اما عدم استفاده از این مدیران توانمند در استان و استفاده از آن‌ها در سایر نقاط کشور موجب غبطه شده است.
مهدی حیدری مدیریت متمرکز و یکپارچه شهری را از جمله موارد قابل الگوبرداری در مدیریت کیش برشمرد و افزود: عدم وجود چراغ قرمز به عنوان یک برند در این شهر به معنای موثر بودن آموزش شهروندی بوده و نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی شاخصه پایین تراکم جمعیتی یا همان نفر در هکتار در شهر کیش را از موارد قابل توجه دانست و تصریح کرد: ام‌المصایب شهر همدان آمار نفر در هکتار بالاست و امید می‌رود در طرح جامع شهری با الگوبرداری از کیش شاهد کاهش نفر در هکتار در همدان نیز باشیم.

رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان ادامه داد: باید طی تفاهم‌نامه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری دو نقطه کیش و همدان برای هم‌افزایی استفاده کنیم چراکه کیش با ورود گردشگران داخلی و خارجی پرشمار ظرفیت خوبی برای معرفی همدان است.

نظری: عدم محوریت یک فرد در شهر موجب فرار سرمایه از همدان شده است

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز عدم محوریت یک فرد در شهر را موجب فرار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه همدان چند محوری مدیریت می‌شود و همین برخورد‌های چندگانه مدیریتی عامل تضعیف شده و شهر را دچار بحران کرده است.

علی‌اکبر نظری به وجود عوامل و نحله‌های فرهنگی با دیدگاه‌های فکری و فرهنگی متفاوت در همدان اشاره کرد و یادآور شد: همین موضوع نیز عامل فرار سرمایه از همدان می‌شود که باید تدابیری در این موارد شود.

وی خواستار ارائه راهکار‌های خنثی کننده فرار سرمایه و سرمایه‌گذار از همدان شد و اظهار کرد: همدان شهر بی‌نظیری در زمینه سرمایه‌گذاری است و امید است با تحقق این امر شاهد رفع مشکلات مهمی از جمله بیکاری در شهر باشیم.

نظرپور: همدان همچون کیش می‌تواند قطب گردشگری کشور باشد

مدیرعامل شرکت عمران کیش نیز با بیان اینکه همدان همچون کیش می‌تواند قطب گردشگری کشور باشد، گفت: با تعامل می‌توانیم تجربیات خود رد بحث سرمایه‌گذاری و گردشگری را در اختیار همدان قرار دهیم.

محسن نظرپور با اشاره به وجود سرمایه‌گذاران بسیار بزرگ در کیش بیان کرد: می‌توان با هدایت آن‌ها به همدان البته با تعریف یک موضوع خاص جذاب، سرمایه‌گذاری آن‌ها را در این شهر نیز شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه بسیار هوشمند عمل می‌کند و به سمت سود می‌رود، افزود: در کیش تلاش کرده‌ایم به طور ویژه‌تری از کشور‌های منطقه در اختیار سرمایه‌گذاران باشیم و در همدان نیز با تعریف بسته‌های سرمایه‌گذایر خاص و ویژه، سرمایه‌گذاران به این نقطه سرازیر خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران کیش تصریح کرد: با آمدن سرمایه‌گذاران خوب به همدان مطمئناً تحول در این شهر ایجاد خواهد شد.

نظرپور به ورود توریست‌های خارجی بسیار به کیش اشاره کرد و ادامه داد: برای ورود آن‌ها از کیش به همدان باید برنامه‌ریزی کنیم چراکه با توجه به جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، همدان برای توریست‌ها بسیار جذاب است و در مواردی همین توریست‌های خارجی به سرمایه‌گذار تبدیل‌ می‌شوند.

وی ورود توریست به شهر را خرده سرمایه‌های منجر به گردش مالی خوب دانست و خاطرنشان کرد: حداقل ۱۰ تا ۱۲ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در کیش دارین که گاهاً از همین توریست‌ها جذب شده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران کیش یادآور شد: کیش شهر فاقد چراغ قرمز و دیوار و متکدی است، یادآور شد: در کیش قدر آب را به خوبی می‌دانیم و با وجود کمبود آب و شیرین کردن آب دریا برای مصرف، اما ۱۵ برابر متوسط سرانه کشور فضای سبز داریم چراکه آب مصرفی توسط تصفیه خانه فاضلاب به چرخه مصرف آبیاری فضای سبز بازمی‌گردد.

نظرپور با اشاره به اجرای ۹۰ درصدی آبیاری قطره‌ای در کیش اظهار کرد: شهرداری همدان نیز باید در مصرف آب دقت داشته و با برنامه‌ریزی مصرف آب را مدیریت کند.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت یکپارچه در کیش محقق شده است، گفت: امید است که سایر شهر‌های کشور نیز به این سمت بروند و این مهم باید از وزارت کشور خواسته شود چراکه در خارج از کشور نیز به طور موفق اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت عمران کیش بیان کرد: ایجاد یک اجماع بین همه به منظور پیشبرد امور و پیشرفت همدان ضروری است و با استفاده از ظرفیت مدیران خوب همدانی در سطح کشور می‌توان این مهم را محقق کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار