پژوهش جدید محققان:
کد خبر: ۱۰۸۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱ 18 January 2023
 پژوهش جدید محققان حاکی از این است که میزان کم تا متوسط استرس، بدن را وادار به استفاده بهینه از مغز می‌کند و حافظه کاری تقویت می‌شود.

 پژوهش جدید محققان نشان می‌دهد که استرس فصل تعطیلات ممکن است تأثیر مثبت بر عملکرد مغز، به‌ویژه حافظه کاری داشته باشد.

حافظه کاری (حافظه فعال) یک سیستم شناختی با ظرفیت محدود است که وظیفه نگه‌داری موقت اطلاعات موجود برای پردازش را بر عهده دارد. حافظه کاری برای استدلال و هدایت تصمیم‌گیری و رفتار مهم است

محققان دانشگاه جورجیا در آمریکا با تجزیه‌وتحلیل اِم‌آرآی مغز بیش از هزار نفر از اقوام و نژادهای گوناگون دریافتند که میزان کم تا متوسط استرس در واقع حافظه کاری را تقویت می‌کند و این عملکرد شناختی به افراد اجازه می‌دهد به طور موقت اطلاعات را در ذهن خود نگه دارند و آن‌ها را دستکاری کنند تا کارهای روزمره مانند به‌خاطر سپردن شماره تلفن یا یادآوری مسیرها را انجام دهند. با این حال، آن‌ها هشدار می‌دهند که این نتیجه فقط مختص استرس کم تا متوسط است و هنگامی که میزان استرس شما از سطح متوسط بالاتر برود و ثابت بماند، سمی می‌شود.

کمی استرس برای مغز مفید است

نتایج بد استرس کاملاً واضح است و مطلب جدیدی نیست. میزان بالای استرس مداوم می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد. این امر به افزایش ماده سفید به قیمت از دست‌رفتن ماده خاکستری می‌شود که در کنترل ماهیچه‌ها، تصمیم‌گیری، خودکنترلی، تنظیم هیجان و موارد دیگر نقش دارد. استرس مزمن همچنین می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها، از تهوع و سردردهای میگرنی گرفته تا فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، کند.

به گفته محققان، میزان پایین تا متوسط استرس با افزایش فعال‌سازی عصبی حافظه کاری مرتبط است که به عملکرد ذهنی بهتر منجر می‌شود.

پژوهش قبلی این تیم پژوهشی نیز حاکی از این بود که میزان استرس کم تا متوسط به افراد کمک می‌کند انعطاف‌پذیر باشند و خطر ابتلای آن‌ها به اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی و رفتارهای ضداجتماعی را کاهش می‌دهد. آن پژوهش همچنین نشان داد که دوره‌های محدود استرس احتمالاً به افراد کمک می‌کند یاد بگیرند چگونه با موقعیت‌های استرس‌زا در آینده کنار بیایند.

به توصیه محققان، شبکه‌های حمایتی، دوستان و خانواده می‌توانند به افراد کمک کنند تا با استرس به روش‌های سالم کنار بیایند.

منبع: ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار