رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: ایجاد مسیر‌های ویژه بدون مزاحم برای اتوبوس از الزامات توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس درون شهرداری است که در این خصوص اولین گام در شورای هماهنگ ترافیک برداشته شده است و در صورت تحقق، افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰ 28 November 2022

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده و مستعمل به مناطق محروم، کم‌برخوردار و پرتردد شهر ارسال شده است گفت: این موضوع قابل پذیرش نیست و شهرداری برنامه عملیاتی برای توزیع عادلانه اتوبوس‌های مطلوب‌تر در شهر ارائه کند.

به گزارش فارس ا، مهدی حیدری در جلسه کمیسیون فنی عمرانی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی یکی از بزرگ‌ترین ملاحظات در بحث توسعه جوامع است، اظهار کرد: توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل بوده که در بسیاری از جوامع علمی پذیرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل محقق نشود توسعه جوامع ممکن نیست، گفت: مشکلات ترافیکی در کنار بحران آب، جمعیت، ریزگرد‌ها و… یکی از بحران‌هاست.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در ساعاتی از شبانه روز برخی محور‌های مواصلاتی شهر همدان با ترافیک سخت مواجه بوده و یا مسدود است.

حیدری بازیگران حوزه ترافیک را متعدد دانست و افزود: در این حوزه بخش‌های مختلف از راهداری تا شهرداری نقش دارند، اما هیچ یک به اندازه شهرداری‌ها نمی‌توانند این حوزه را پشتیبانی کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها مراجع کیفی‌سازی و مطلوب‌سازی حمل و نقل عمومی هستند، تصریح کرد: تا زمانی که سامانه اتوبوسرانی مطلوب نباشد، شهروند با خودروی شخصی تردد می‌کند و این موضوع باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: در بحث کیفی‌سازی حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس باید چندین پارامتر ارتقا داده شود.

حیدری با بیان اینکه باید اتوبوس‌های درون شهری به لحاظ ظاهری، نظافت و امکانات داخلی جذاب باشد، تصریح کرد: در این باب وظایفی بر عهده معاونت حمل و نقل شهری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر است.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده و مستعمل به مناطق محروم، کم برخوردار و پر تردد شهر ارسال شده است، ادامه داد: این موضوع برای شهروندان قابل پذیرش نیست و باید شهرداری این مهم را تعیین تکلیف کند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: شهرداری باید برنامه عملیاتی خود مبنی بر عادلانه کردن توزیع اتوبوس‌های مطلوب‌تر در کل شهر را ارائه کند.

حیدری در ادامه با بیان اینکه در کشور‌های نسبتاً توسعه یافته اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها دارای ساعت حضور هستند، یادآور شد: این امر بزرگ‌ترین عامل ایجاد مطلوبیت در ناوگان بوده و شهروند می‌تواند برای انجام سفر درون شهری خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی راه‌اندازی یک اپلیکیشن به منظور ارائه موقعیت مکانی اتوبوس و حتی پرداخت کرایه و نظارت بر اتوبوسرانی را از راهکار‌هایی به منظور ارائه خدمت بهتر در این حوزه برشمرد و اظهار کرد: هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی از چند جهت از جمله ارائه موقعیت مکانی و ویژگی‌های ناوبری در اپلیکیشن دارای مزیت است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: ایجاد مسیر‌های ویژه بدون مزاحم برای اتوبوس از الزامات توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس درون شهرداری است که در این خصوص اولین گام در شورای هماهنگ ترافیک برداشته شده است و در صورت تحقق، افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی فراهم خواهد شد.

حیدری جداسازی مسیر اتوبوس در مسیر‌های پرتردد را از مباحث ترافیکی شهری برشمرد و بیان کرد: در صورت عملیاتی شدن این امر در گام‌های بعدی می‌توانیم خطوط اتوبوس بی‌آر‌تی و قطار شهری را نیز محقق کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی هشت درصد است، افزود: این رقم بسیار پایین است در صورتی که یکی از شاخصه‌های رضایت‌مندی مردم بحث اتوبوس‌های درون شهری است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: طرح کمیسیون با موضوع افزایش کیفی مطلوبیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر همدان حول سه محور توزیع عادلانه اتوبوس‌های مطلوب در سطح شهر، هوشمندسازی و پیگیری مسیر‌های مخصوص بدون مزاحم اتوبوس به صحن شورا ارائه خواهد شد.

حیدری یادآور شد: شهرداری نیز باید برنامه عملیاتی خود در خصوص محور‌های بیان شده را به شورا ارائه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار