کد خبر: ۱۰۷۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷ 20 November 2022

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان گفت: از ۱۵ آبان‌ماه پاسخ‌دهی دفاتر استعلامات رسمی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و هدف ما پاسخ‌دهی الکترونیک و عدم مراجعه شهروندان به صورت حضوری به سازمان برای رفاه و آسایش بیش‌تر آن‌ها است؛ ۶۲ دفترخانه شهر را دعوت کردیم و نحوه کار با سامانه را به آن‌ها آموزش داده‌ایم.
به گزارش تابناک همدان از ایسنا، جواد مختاری یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به اینکه فاز یک ابتدایی شهرداری الکترونیک در مسیر حرکت قرار گرفت، اظهار کرد: شش ماه زمان برای این پروژه صرف کردیم و از شهریورماه سامانه شهرداری الکترونیک همدان راه‌اندازی شد؛ شهرداری از سال ۸۹ به دنبال انجام این مورد بود و امسال این موضوع محقق شد و کار برای فعالیت با این سامانه شروع شده است.

وی ادامه داد: پنج کارگروه ویژه و ۴۰ کارشناس و نخبه در حوزه‌های مختلف برای راه‌اندازی این سامانه با ما همکاری داشتند که محصول و خروجی آن نتیجه زحمات همه اعضای شهرداری است؛ در این سامانه ۱۹ فرآیند در چهار منطقه شهر جهت یکپارچه‌سازی سیستم شهرسازی، نوسازی و درآمد اعلام شده است و بیش از ۴۴ لایه اطلاعات مکانی و بیش از ۱۲۰ هزار پرونده و بیش از ۱۴ میلیون تصویر در سامانه بارگذاری شده است و شهروندان می‌توانند از نتیجه این موضوعات بهره‌مند بشوند.

مختاری با بیان اینکه از ۱۵ آبان‌ماه پاسخ‌دهی دفاتر استعلامات رسمی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: صدور پاسخ استعلام نیز به صورت الکترونیکی شده و هدف ما پاسخ‌دهی الکترونیک و عدم مراجعه شهروندان به صورت حضوری به سازمان برای رفاه و آسایش بیش‌تر آن‌هاست؛ ۶۲ دفترخانه را از سراسر شهر دعوت کردیم و نحوه کار با سامانه را به آن‌ها آموزش دادیم.

وی افزود: تقریبا بیش از ۵۰ درصد از مراجعات مردم به شهرداری همدان برای پاسخ استعلام به صورت اینترنتی و سیستمی شده و این موضوع همت شهردار در جهت حل مشکلات مردم را نشان می‌دهد؛ اگر هزینه‌ای قرار باشد از سوی شهروند پرداخت شود برای آن‌ها لینک ارسال می‌کنیم و مگر اینکه مورد خاصی باشد و لازم باشد مراجعه حضوری داشته باشند؛ شهروندان کد‌های لازم را جهت ارائه به دفترخانه داشته باشند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان در ادامه با بیان اینکه تصدیق گواهی (اصالت سنجی اسناد) نیز برای جلوگیری از جعل سند به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و سیستم قابلیت صحت‌سنجی دارد، تصریح کرد: در تاریخ ۳۰ مهرماه نخستین پروانه شهرسازی به صورت الکترونیک صادر شد، از این به بعد صدور پروانه شهرسازی در کم‌تر از یک ماه انجام می‌شود؛ نخستین گواهی الکترونیک پایان کار در ۷ آبان ماه صادر شد و به این نقطه رسیدیم که صفر تا صد صدور پروانه الکترونیک را به صورت اینترنتی انجام دهیم و محاسبه و پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه شهرداری نیز به صورت الکترونیک و سیستمی انجام خواهد شد.

وی مطرح کرد: هفتاد درصد از مراجعات شهرداری مربوط به پاسخ استعلامات (دفاتر اسناد رسمی، بانک‌ها و ادارات خدمات رسان) است که با راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک این مراجعات حذف و اینترنتی خواهد شد و زیرساخت‌های فنی این موضوع فراهم شده و لازم است فرهنگ کاری در این زمینه با کمک اصحاب رسانه و مردم ایجاد شود و با این اتفاق شفافیت در عملکرد پرسنل شهرداری به رخ داده و به وضوح دیده می‌شود، برخی از کارمندان به صورت دورکاری و غیرحضوری کار‌های خود در شهرداری را انجام می‌دهند که جای خوشحالی دارد و سودی چند طرفه است.

مختاری بیان کرد: کارتابل شهروندی (شهروند سپاری) همانند سامانه ثناء قوه قضاییه برای تمام مردم و شهروندان ایجاد شده که مردم می‌توانند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد شوند و تمام امورات لازمه خود را پیگیری کنند.

وی در ادامه گفت: مجموع درخواست‌ها در سیستم یکپارچه‌سازی شهرسازی تا ۲۳ آبان ماه ۶۰۵۳ مورد بوده که ۳۹۹۵ مورد معادل ۶۶ درصد از درخواست‌ها پاسخ داده شده است که جای خوشحالی دارد؛ میانگین کشوری در کلان‌شهر‌هایی مانند مشهد، تهران، کرج و شیراز ۷۰ درصد است و نشان می‌دهد در وهله اول و در این بازه زمانی و نسبت به تازه بودن کارکرد سامانه، رکورد خاصی کسب شده و به دنبال رشد و توسعه این رکورد هستیم؛ با پیگیری‌های شهردار و برگزاری جلسات متعدد تلاش می‌کنیم این امور را پیشرفت دهیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان اشاره کرد: عملیات حفاری فیبر نوری در شهرداری همدان به دستور ریاست جمهوری در پی اهدافی که در کشور وجود داشت در شهر همدان رخ داده و روزبه‌روز درحال پیشرفت است.

مختاری در پایان گفت: شهروندانی که نمی‌توانند به صورت اینترنتی امور لازم را دنبال کنند به دفاتر پیشخوان رسمی مراجعه کرده و طبق تعرفه با پرداخت هزینه‌ای ناچیز کار آن‌ها توسط این دفاتر به صورت اینترنتی انجام خواهد شد؛ شهروندان همدانی با مراجعه به سایت esup.hamedan.ir (شهروند الکترونیک) می‌توانند کار‌های خود را پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار