مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ظهر امروز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان، گزارشی از وضعیت فرهنگ عمومی در استان و فعالیت های انجام شده در این زمینه ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶ 18 November 2022

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ظهر امروز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان، گزارشی از وضعیت فرهنگ عمومی در استان و فعالیت های انجام شده در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مسعود ویژه در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت شهادت مدافعان امنیت و مردم مظلوم ایذه و اصفهان؛ گفت: خداوند متعال را شاکرم که این توفیق شامل حال بنده شد تا از طریق این تریبون در خدمت مردم شریف دارالمومنین و دارالمجاهدین باشم.

ویژه در بخش نخست صحبت‌های خود به مباحثی در خصوص شورای فرهنگ عمومی اشاره و اظهار کرد: ۱۴ آبان ماه مصادف با روز شورای فرهنگ عمومی است. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از دغدغه‌های نظام شکل گیری انقلاب فرهنگی بود که در سال ۱۳۶۳ شکل گرفته و از دانشگاه‌های کشور آغاز به کار کرد.با توجه به اهمیتی که موضوع فرهنگ برای مردم داشت، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که شورای فرهنگ عمومی در کشور تأسیس شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در سال ۱۳۶۴ تاسیس شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده و کار خود را از سال ۱۳۶۵ آغاز کرد، گفت: از سال ۱۳۷۲ این شورا در استان‌ها با ریاست ائمه جمعه، نایب رئیسی استانداران و دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها فعال شد.

وی با تأکید بر ماموریت شورای فرهنگ عمومی، اصلاح و تقویت فرهنگ عمومی با مواردی چون تهیه، تدوین، پیشنهاد طرح‌های عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخص‌های فرهنگ عمومی استان، ایجاد همکاری و هماهنگی و هم‌سویی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مجریان فرهنگی استان در زمینه ساماندهی برنامه‌های فرهنگی استان و برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و تبیین شیوه‌نامه‌های لازم برای ایفای وظایف محول شده را از وظایف این شورا عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان تصریح کرد: در استان همدان، تا کنون ۹۹ جلسه شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده که ۳۰۰ مصوبه داشته؛ این شورا در همه شهرستان‌ها فعال است. از ابتدای سال تاکنون در شهر همدان چهار جلسه و درشهرستان‌ها 40 جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شده است.

ویژه با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری فرهنگ را مانند هوایی می‌دانند که تنفس می‌کنیم؛ خاطرنشان کرد: اگر این هوا آلوده باشد روی سلامت همه مردم تأثیر می‌گذارد و اگر پاکیزه باشد همه مردم از آن بهره‌مند می‌شوند؛ همانگونه که در هفته‌های اخیر تأثیر این موضوع را همه ما متوجه شدیم شورای فرهنگ عمومی از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی در بخش دوم صحبت‌های خود به رویدادهای هفته‌ای که گذشت اشاره و اظهار کرد: هفته پیش هفته کتاب و کتابخوانی بود. همدان به لحاظ بازار نشر جزو ۱۵ استان برتر کشور است و هم اکنون ۶۵ ناشر در استان مشغول فعالیت هستند. در ۸ ماهه امسال ۱۸۰ عنوان کتاب با تیراژ ۱۱۲ هزار جلد در استان منتشر شده است. در شهر همدان هم ۴۰ کتاب‌فروشی فعال داریم.

وی کتاب و کتابخوانی را جزو مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگ عمومی در جامعه برشمرد و گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری اگر بتوانیم فرهنگ کتابخوانی در کشور را تقویت کنیم و در کنار آن تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم؛ بخش عمده‌ای از وظایف فرهنگی دولت را به این وسیله انجام داده‌ایم.

مأموریت ها و اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بخش دیگری از صحبت‌های ویژه بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تأکید بر اینکه اقداماتی که طی ماه‌های گذشته در استان بر مبنای سند تحول دولیت سیزدهم انجام گرفته اقدامات قابل توجهی بوده، اما کافی نیست؛ گفت: در جلسات متعدد با صاحب‌نظران و فعالان فرهنگی و هنری استان، اقدامات خوبی در راستای ریل‌گذاری فرهنگی صورت گرفته که می‌تواند نقطه امیدی برای فعالیت های پیش رو باشد. سند مهندسی فرهنگی که با تدبیر آیت الله شعبانی از سال گذشته آغاز شده بود و با سفر رییس جمهور محترم رونمایی شد و تدوین اطلس فرهنگی استان در ذیل این سند، از اقدامات مطلوب این حوزه بود.

وی طراحی ساز و کار مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی هنری و برون‌سپاری برنامه‌ها را از دیگر اقدامات شاخص عنوان کرد و افزود: برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری شامل جشنواره‌ها، نکوداشت‌ها،مسابقات و ... در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی و در قالب انجمن‌های فرهنگی هنری، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

ویژه تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی در راستای هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری را از دیگر اقدامات قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های ارزشی و اعتقادی در راستای ترویج فرهنگ غنی اسلامی و اعتقادی هم از دیگر اهداف مورد توجه در این حوزه در ماه‌های اخیر بوده است. این فعالیت‌ها را ما در شرایطی انجام دادیم که کشور و استان به لحاظ اقتصادی شرایط مطلوبی نداشت و در اعتبارات فرهنگی هم به همان نسبت تاثیرگذار بود. استان همدان در کنار این اتفاق بحران آب را هم داشت و این موضوع هم در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی اجتماعی تأثیرگذار بود.

ویژه با تأکید بر اینکه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار سایر مسئولان استان و با عنایت پرودرگار متعال و دغدغه‌مندی دلسوزان این حوزه توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم؛ به شرح برنامه‌های پیش‌روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه‌های پیش رو بر مبنای سند مهندسی فرهنگی استان شامل چهار محور است: تبیین ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسلام عزیز با استفاده از هنر متعالی، تدوین و اجرای برنامه جامع در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی فراخور نظام و مسائل استان، تدوین و اجرای برنامه جامع در راستای افزایش نشاط اجتماعی با رویکردهای مذهبی و ملی و تدوین و اجرای برنامه جامع در راستای ارتقاء فرهنگی عمومی جامعه اسلامی.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه صحبت‌های خود به نقش کانون‌های مساجد به عنوان یکی از مجموعه‌های تأثیرگذار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گسترده‌ترین شبکه مردمی خانواده‌محور و مسجدپایه هستند. در سال‌های اخیر این مجموعه تضعیف شده بود؛ اما در دولت جدید رویکرد تقویت این مجموعه است.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۵۹۴ کانون فرهنگی هنری مساجد فعال است؛ تصریح کرد: هریک از این کانون‌ها برنامه‌های متعددی در دست اجرا دارند.

پایان بخش صحبت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه به حوادث هفته‌های اخیر در کشور اختصاص داشت؛ وی در این باره گفت: اغتشاشات اخیر نشان داد که بسیاری از ریشه‌های آن، ریشه‌های فرهنگی است. از همینجا با توجه به شناختی که از هنرمندان و اهالی فرهنگ استان همدان دارم اعلام می‌کنم صف هنرمندان دلسوز و هالی فرهنگ دغدغه‌مند استان همدان از عده‌ای خودفروخته جداست.

ویژه افزود: طی جلساتی که با این عزیزان داشتیم؛ چند راه‌حل برای خروج از این مسائل ارائه کردند؛ از جمله تلاش برای ارتقای فرهنگ عمومی از طریق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر چندین بار نسبت به آن تأکید داشتند؛ افزایش مطالعه کتاب؛ ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مردم، اقدامات جهادی و تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی استان، مقابله قانونی و قاطع دستگاه قضا با متخلفان و ساماندهی واقعی فضای مجازی.

وی اتفاقات هفته‌های اخیر را ناشی از پستی و زبونی دشمنان انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: دشمنان در مقابل قدرت عظیم انقلاب اسلامی دست به تلاش‌های آخر خود می‌زنند که به فضل الهی این تلاش‌ها نیز بی‌نتیجه خواهند ماند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در پایان صحبت‌های خود، با روایت بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به مردم؛ گفت: «به شما جوانان و قشرهای مختلف مردم این کشور و خانواده‌های گوناگون عرض می‌کنم که عزیزان من بار سنگین این امانت الهی که امانت پیغمبران است، بر دوش شماست؛ جمهوری اسلامی امانت تاریخی انبیاء الهی این را شما باید حفظ کنید.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار