مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان بیان اینکه ۷۵ درصد آورده خیرین در بحث مدرسه سازی محقق شده است، گفت: از سال ۱۳۷۷ میزان تعهد خیرین ۳۸۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۲۹۰ میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ 15 November 2022

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان بیان اینکه ۷۵ درصد آورده خیرین در بحث مدرسه سازی محقق شده است، گفت: از سال ۱۳۷۷ میزان تعهد خیرین ۳۸۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۲۹۰ میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.

به گزارش تابناک همدان، حمید شیرازیانی با بیان این مطلب اظهار داشت: حدود ۳۴۹ مدرسه در قالب ۲ هزار ۱۴۶ کلاس درس با زیربنایی بالغ بر ۲۵۶ هزار متر مربع تا کنون توسط خیرین در سطح استان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۱ درصد از مدارس جدیدالاحداث استان همدان توسط خیرین ساخته شده است بیان کرد: علیرغم اینکه دولت در راستای ساخت و ساز فضا‌های آموزشی بودجه پیش بینی می‌کند، اما به دلیل تراکم دانش آموزی رشد، جمعیت و ... باز هم نیاز به مدرسه سازی احساس می‌شود که جامعه خیرین مدرسه ساز در این راستا نقش آفرینی مثبتی داشته باشند.

 

شیرازیانی ادامه داد: در سطح استان همدان بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه داریم که برای تمامی این مدارس کارشناسان ذیربط شناسنامه فنی ساختمان تهیه کردند که از این تعداد ۱۵ درصد مدارس تخریبی هستند و حدود ۳۰ درصد مدارس قابلیت مقاوم سازی دارند و ۵۵ درصد مدارس با ویژگی‌ها و ضوابط آیین نامه‌های مرتبط ساخته شده اند و مستحکم ارزیابی شده اند.

یه گفته وی، رشد اعتباری از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ توسط خیرین و مشارکت مردم حدود ۳۱ درصد افزایش تعهد داشته ایم.

 

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان اشاره کرد: رویکرد دولت به این صورت است که به نسبت ۵۰ درصد آورده سهم خیری و ۵۰ درصد سهم دولت در شهر‌ها و حدود ۳۰ درصد آورده خیرین در روستا و ۷۰ درصد توسط دولت برای ساخت مدارس با مشارکت خیرین پیش بینی شده است.

شیرازیانی گفت: در ساخت مدارس و با توجه به اینکه آغاز همکاری برای مشارکت در ساخت مدرسه از جانب خیر است و معمولا خیرین ارق به زادگاه خود دارند معمولا بخشی از نقاط استان با توجه به داده‌های آماری در بحث ساخت و ساز مدارس مغفول می‌ماند و عمده اعتبارات در بخشی از استان متمرکز می‌شود لذا توازنی که برای توزیع عادلانه و نقش آفرینی خیرین در ساخت مدارس به وقوع نمی‌پیوندد.

وی افزود: با توجه به بازدید‌های میدانی بخش قلقلرود از توابع شهرستان تویسرکان بالغ بر ۵۰ درصد مدارس قدمت بالای ۴۵ سال دارند و رو به تخریب هستند و متاسفانه در بحث مشارکت در ساخت به واسطه خیرین مغفول مانده است لذا با توجه به عدم حضور خیر دولت نیز نمی‌تواند برای بازسازی این پروژه‌ها ورود کند و توازن در ساخت، بازسازی و تعمیر مدارس در کل استان به هم می‌خورد.

این مقام مسئول بیان کرد: لازم است خیرین محترم تعصبات خود را به جهت ساخت یا بهسازی مدارس صرفا در زادگاه خود چشم پوشی کنند تا اداره کل نوسازی مدارس با شناسایی نقاط ومدارس نیاز به بازسازی بتوانند از این ظرفیت برای تمامی نقاط استان بهره ببرند و تعادل و توازن در ساخت و بهسازی مدارس رعایت شود.

 

 

شیرازیانی با اشاره به برگزاری ۲۴ دوره همایش خیرین مدرسه ساز یادآور شد: استان همدان با همت و همراهی خیرین مدرسه سال از سال ۱۳۷۷ تا کنون ۲۲ دوره همایش برگزار کرده که دو دوره از این همایش‌ها با توجه به اپیدمی کرونا به صورت مجازی برگزار شد و امسال با ویژگی‌های خاصی بعد از گذشت ۲۳ دوره جشنواره خیرین مدرسه ساز در ۲۶ آبان ماه سال جاری با حضور ۴۵۰ مهمان از داخل و خارج استان برگزار می‌شود.

وی در انتها گفت: در اول اسفند ماه سال جاری نیز در اردوگاه شهید باهنر تهران با دعوت حدود ۳۰۰ نفر از چهره‌های فرهنگی و هنری و همچنین متکلین و معتمدین همدان که مقیم تهران هستند تحن عنوان «همایش نیک اندیشان» برگزار خواهد شد تا بتوانیم از ظرفیت خیرین خارج از استان به صورت ویژه برای ساخت مدرسه استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار