امام جمعه همدان:
آیت الله شعبانی گفت: دشمن سعی در ایجاد اختلاف در جامعه ما به بهانه های مختلف زبان، قومیت و مذهب دارد در حالیکه شوکت و عظمت ملت مسلمان در رعایت جماعت و وحدت است.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱ 11 November 2022

امام جمعه همدان: انتقاد به مسئولان از شئون مردم سالاری دینی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: یکی از شئون‌ مردم‌سالاری دینی حق انتقاد به مسئولان است اما این حق باید در مجرای قانونی خود قرار بگیرد.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا «حبیب الله شعبانی موثقی» در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه شهر همدان بیان کرد: رسول اکرم‌ (ص) از مردم خواستند نسبت به حاکمان جامعه ناصح و خیرخواه باشند و در برابر آنها اظهار نظر کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان حق اعتراض و انتقاد دارند اما انتقاد همراه با خیرخواهی و قصد اصلاح باشد نه با قصد راه اندازی آشوب که این خیانت است.

امام جمعه همدان ادامه داد: چنانچه فردی نسبت به عملکرد مسئولی معترض و منتقد است طبق گفته رسول خاتم‌ (ص) این فرد نه تنها حق انتقاد دارد بلکه باید انتقاد بکند اما انتقاد  باید مبتنی با خیر خواهی و همراه با اصلاح و ارائه راهکار باشد.

آیت الله شعبانی موثقی گفت: امام راحل نیز فرمودند: انتقاد ها باید باشد چرا که در صورت نبود انتقاد اصلاح صورت نمی گیرد ، بنابراین باید مردم ‌مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه مردم‌ باید ناصح حاکمان باشند ادامه داد: این بدان‌معناست که در صورت دیدن مشکل انتقاد کنند البته اقدام‌ به آشوب، براندازی و بر هم زدن جامعه کاری نادرست است.

امام جمعه همدان افزود: مسئولان باید در مقابل انتقادات، گوش شنوا داشته باشد، بپذیرند و جوابگو باشند البته ساز و کار حقوقی این‌ موارد در نظر گرفته شود.

آیت الله شعبانی موثقی تاکید کرد: انتقاد سازنده منجر به آشوب و آتش کشیدن‌ نمی شود بلکه منجر به اصلاح می شود این نوع نگاه اسلام است.

وی گفت: نسبت و نوع تعامل حاکمیت با مردم از منظر اسلام‌، باید مبتنی بر عدالت و انصاف باشد یعنی این ۲ مولفه از سوی حاکمیت نسبت به مردم‌ رعایت شده و در مقابل قضاوت مردم نسبت به حاکمیت نیز باید مبتنی بر عدالت و انصاف باشد.

آیت الله شعبانی موثقی یکی از حقوق ۲ طرفه مردم و حاکمیت نسبت به هم‌ را "لزوم همراهی با جماعت" دانست و گفت: به فرموده رسول اکرم‌ (ص) مسلمان‌ نسبت به این موضوع تسامح و تساهل نمی کنند.

وی ادامه داد: هیچ‌مسلمان واقعی اهل تفرقه نمی شود و در همراهی با جماعت خیانت نمی کند و در این باره امیرالمومنین علی(ع) فرمودند "با هم‌ باشید جماعت را رعایت کنید مگرنه عظمت شما از بین‌می رود".

امام جمعه همدان گفت: به تعبیر امام علی، وجود شکاف اجتماعی، تفرقه و دوقطبی در هر جامعه ای، عظمت آن‌ جامعه را به خطر می اندازد.

آیت الله شعبانی موثقی افزود: دشمن سعی در ایجاد اختلاف در جامعه ما به بهانه های مختلف زبان، قومیت و مذهب دارد در حالیکه شوکت و عظمت ملت مسلمان در رعایت جماعت و وحدت است.

وی ادامه داد: طبق روایات‌ پیامبر (ص) کسانی که یک فقیه مسلمان و عالم‌دینی را اکرام کنند در حالی خداوند را در قیامت ملاقات می کنند که خداوند از آنها راضی است همچنین در صورت اهانت به فقیه مسلمان در حالی خداوند را ملاقات‌ می کنند که رب العالمین از آنها عصبانی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: گاهی به اسم عدالت طلبی ظلم های زیادی به افراد می شود بنابراین میزان‌ عقلانیت و تدبیر حاکم‌ بر برخی جریانات را می توان از نوع رفتار معترضین تشخیص داد.

آیت الله شعبانی موثقی افزود: نوجوانی که به یک عالم‌ اهانت می کند آیا کار او حق است؟ آیا ظلم‌نیست؟ مشکلات اقتصادی کنونی چه ربطی به روحانیت و کسی که مسئولیتی نداشته دارد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار