وزیر صمت در همدان:
وزیر صمت با بیان اینکه برای احداث بیش از ۴۰ شهرک فناوری مصوبه هیئت دولت گرفته شده تا در نقاط مختلف کشور احداث شوند که تمام شرایط پارک‌های علم و فناوری را دارند و همه این‌ها به زیرساخت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان تعبیه شده کمک می‌کنند، گفت: در بخش صنعت و معدن طی هفت ماه امسال بیش از ۱۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده که رتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را دارد؛ برآورد می‌کنیم تا پایان سال بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
کد خبر: ۱۰۷۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰ 06 November 2022

سعید افقی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه خود به همدان ضمن دیدار با فعالان اقتصادی و بازدید از شهرک‌های صنعتی بهار و کبودراهنگ طرح انتقال پساب شهری به شهرک صنعتی ویان را افتتاح کرده و با حضور وی عملیات احداث ناحیه تخصصی لتگاه آغاز شد.

به گزارش تابناک همدان؛ چهاردهمین روز از ماه آبان وزیر صمت بعد از اخذ دوباره رای اعتماد از مجلس راهی همدان شد تا مروری بر وضعیت صنعت و معدن استان همدان به ویژه شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ داشته باشد «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت در سفر به استان همدان علاوه بر نشست با فعالان اقتصادی از ۶ طرح اقتصادی و شهرک صنعتی بازدید کرد.

فاطمی با سفر به شهرستان بهار از شهرک صنعتی لالجین (شهر جهانی سفال) دیدن کرده و پس از آن در روستای لتگاه از واحد تولیدی خوشه جوراب بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، عملیات احداث ناحیه تخصصی در روستای لتگاه به عنوان «پایتخت جوراب ایران» آغاز شد.

وی همچنین با سفر به شهرستان کبودراهنگ سری به شهرک صنعتی شیرین‌سو و شهرک اورقین زده و در روستای کردآباد از واحد تولیدی خوشه پوشاک دیدن کرد. در ادامه، بازدید از شهرک صنعتی ویان همراه با افتتاح طرح «انتقال و توزیع پساب شهری در شهرک صنعتی ویان» شهرستان کبودراهنگ از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

یکی دیگر از ایستگاه‌های قطار صنعت استان برای میهمان خود، منطقه‌ای بود که زمین پروژه خودروسازی در آن واقع شده طرح احداث کارخانه خودروسازی همدان در اوایل دهه ۷۰ یعنی بیش از ۳۰ سال پیش قرار بوده اجرا شود.

بیش از ۳۰ درصد واحد‌های راکد مشکل اهلیت سرمایه‌گذار داشتند


وزیر صمت در جلسه هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان همدان احیای واحد‌های تولیدی را یکی از مسائل مهم دانست و گفت: متاسفانه در حداقل بیش از ۳۰ درصد واحد‌های تولیدی راکد مشکل اهلیت سرمایه‌گذار داشتیم.

رضا فاطمی‌امین با بیان اینکه شهریور امسال مصوبه‌ای بود که اگر واحدی کالایی به دولت بفروشد و مطالبات پرداخت نشود باید دولت جریمه پرداخت کند اظهار کرد: مصوبه دیگر هفت درصد پرداخت بانک‌ها و مابقی تقسیط بود.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی انجام شده که می‌خواهیم آن را توسعه دهیم و بر اساس رتبه‌بندی خدمات ارائه دهیم گفت: در حوزه ماشین‌آلات معدنی اوایل امسال لیستی داشتیم که ۵۰ درصد خرید تولید داخلی و ۵۰ درصد واردات داشته باشیم که تولید صددرصد رشد داشته و واردات هم خوب بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری مزایده معدن طی آبان‌ماه در استان خبر داد و گفت: قبلا اهلیت مالی در مزایده

مورد توجه قرار می‌گرفت که دو اشکال وجود داشت، اما امسال امتیاز فنی را هم اضافه کردیم و امتیاز فنی و مالی در آن مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع خوبی در حوزه فعالیت معدنی داریم گفت: احیای واحد‌های تولیدی حائز اهمیت است که متاسفانه در حداقل ۳۰ درصد واحد‌های تولیدی راکد مشکل اهلیت سرمایه‌گذار داریم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه اصلاح نظام مالی زمان‌بر است، اما از دی‌ماه سال گذشته کار را آغاز کردیم افزود: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق تامین مالی زنجیره‌ای تسهیلات پرداخت شده و مصوب شده امسال ۲۰ درصد تامین مالی زنجیره‌ای باشد.

پرداخت تسهیلات مبتنی بر تولیدات است

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات مبتنی بر تولیدات است و در روش موجود مبتنی بر فاکتور پول مستقیم به حساب فروشنده واریز شده که برخی بانک‌ها خوب عمل می‌کنند تاکید کرد: بانک‌هایی که پول به حساب فروشنده واریز نمی‌کنند تخلف است و باید منابع در تولید بماند و این موضوع بخشی از انقباض بانک‌ها را حل می‌کند.

وزیر صمت با بیان اینکه اگر پرداخت تسهیلات به حساب فروشنده به طور کامل حل شود سقف پرداخت را خواهیم برداشت گقت: اگر این قدم را به خوبی برداریم به نفع تولیدکنندگانی است که می‌خواهند تولید شفاف داشته باشند.

وی با اشاره به صحبت‌های مدیران واحد‌های تولیدی استان با بیان اینکه امید ما به جوانان است و به واحد‌های نوپا توجه داریم افزود: یکی از اشکالات در واحد تولیدی این است که به یکباره می‌خواهیم واحد چندهزار نفره ایجاد کنیم این در حالی است که باید بگردیم و واحد‌هایی که استعداد بزرگ شدن را دارند شناسایی کنیم.


اصلاح ناترازی‌ها

فاطمی‌امین در مجموع وضعیت تولید را خوب قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه در تولید اکثر محصولات رشد تولید قابل توجهی داریم، البته این موضوع به این معنا نیست که در همه بخش‌ها به یک میزان رشد داریم.

وی با اشاره به اینکه در چند بخش وضعیت ضعیفی داریم که باید مشکل حل شود گفت: این موضوع که عنوان کنیم دیگر واحدی تعطیل نباشد غیرقابل تصور است، اما باید تعداد آن‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم.

وزیر صمت اظهار کرد: در نیمه نخست سال تمرکز بر حل مشکلات واحد‌ها به صورت کلی بود، اما در نیمه دوم تمرکز نقطه‌ای است و تک تک واحد‌ها را مد نظر داریم.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی را در این راستا تعریف کردیم که یکی از اقدامات راه‌اندازی سامانه پاسخگویی است عنوان کرد: اصلاح ناترازی‌ها را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم که این روند حداقل سه سال زمان می‌خواهد که امیدواریم با همکاری‌های موجود شرایط را پیش ببریم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه بیش از ۵۰ مصوبه گرفتیم که تاثیر خوبی در حوزه صادرات داشت گفت: متاسفانه مشکلات معیشتی باعث شده افتخارات و پیشرفت‌های موجود در کشور دیده نشود، از بیرون کشور نسبت به این پیشرفت‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه به دیده تعجب نگاه می‌شود که امیدواریم در دیدگاه درونی هم این مهم دیده شود.

 

وزیر صمت در جمع خبرنگاران:

مشکلی درخصوص تأمین زیرساخت‌ها برای شرکت شهرک‌های صنعتی نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح بر اینکه مشکل خاصی درخصوص تأمین زیرساخت‌های لازم برای شرکت شهرک‌های صنعتی نداریم، افزود: خوشه‌های صنعتی یکی از روش‌های خوب در حوزه اشتراک واحد‌های کوچک به‌شمار می‌آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر خود در گفتگو با بیان اینکه درمجموع چقدر اعتبار برای شرکت شهرک‌های صنعتی بازدیدشده درنظر گرفته شد؟ گفت: درمجموع بالغ‌بر ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و تکمیل شرکت شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته شده است.

فاطمی‌امین افزود: شرکت شهرک‌ها تأثیر بسزایی بر رونق اقتصادی و تولید دارند که توسعه این حوزه، نیاز به زیر ساخت‌های مناسب دارد.

وی ادامه داد: وزارت صمت در راستای حمایت از تولیدکنندگان، تأمین یک‌سوم زیرساخت شرکت شهرک‌های صنعتی را مد نظر قرار داده است که در این خصوص بالغ‌بر ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و تکمیل شرکت شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه برق مورد نیاز تولید را باید وزارت نیرو مطابق قانون تا مقابل درب ورودی شهرک‌های صنعتی فراهم کند، اما وقتی این اتفاق به‌طور کامل رخ نمی‌دهد تقسیم کار صورت می‌گیرد و زیرساخت‌ها توسط وزارت نیرو، سازمان صنایع و شرکت شهرک‌های صنعتی و استانداری تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از نیاز‌های صنعت آب است که براساس توافقی که با وزارت نیرو داریم، قرار است تا جای امکان پساب‌های شهری را به شهرک‌های صنعتی اختصاص دهند.

فاطمی‌امین با بیان اینکه مسئله گاز مقداری پیچیده‌تر است اگرچه درمجموع مشکل حادی در حوزه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی نداریم، عنوان کرد: برای تأمین گاز این شهرک‌ها نیز وزارت صمت قرادادی با وزرات نفت منعقد کرده است.

وی با تصریح بر اینکه مشکل خاصی درخصوص تأمین زیرساخت‌های لازم برای شرکت شهرک‌های صنعتی نداریم، افزود: خوشه‌های صنعتی یکی از روش‌های خوب در حوزه اشتراک واحد‌های کوچک به‌شمار می‌آید.

این مقام مسئول با تشریح اینکه چندین روش برای تجمیع و تأمین نیاز‌های صنایع وجود دارد که یکی از روش‌ها خوشه‌های صنعتی است، ابراز کرد: در استان همدان از قدیم خوشه‌هایی تشکیل شده که می‌توان به خوشه مبلمان، نساجی و ... اشاره کرد.

فاطمی‌امین در مورد برنامه این وزارتخانه درخصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: اولویت نخست ما شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ کارگاه درحال احداث توسط سازمان صنایع کوچک داریم تا شرکت‌های دانش‌بنیان وقت خود را برای ساخت هدر ندهند؛ همچنین تخفیف ۱۰ درصدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان لحاظ می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه برای احداث بیش از ۴۰ شهرک فناوری مصوبه هیئت دولت گرفته شده تا در نقاط مختلف کشور احداث شوند که تمام شرایط پارک‌های علم و فناوری را دارند و همه این‌ها به زیرساخت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان تعبیه شده کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: در بخش صنعت و معدن طی هفت ماه امسال بیش از ۱۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده که رتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را دارد؛ برآورد می‌کنیم تا پایان سال بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شود.

گفتنی است؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر خود به استان همدان از ناحیه صنعتی اورقین بازدید و با برخی فعالین صنعتی این شهرک دیدار کرد. همچنین از کارگاه‌های تولیدی و صنعتی روستای کردآباد نیز بازدید و پای صحبت‌های این تولیدکنندگان نشسته شد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار