کد خبر: ۱۰۷۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳ 22 October 2022
توانایی و حفظ ظرفیت‌های مغز به خصوص در سنین بالا بسته به میزان استفاده‌ای است که از آن به عمل می‌آید. برای همین هم هست که گفته می‌شود هر بار که یک کار جدید و متفاوت انجام می‌گیرد، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز باز می‌شود. به عبارت بهتر؛ حفظ سلامت مغز برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم ضروری است- و بشر مخیر است در طول زندگی‌اش یا از آن استفاده کند و یا این که توانایی‌هایش را از دست بدهد. با این حال حتی این موضوع هم نافی این واقعیت تلخ نیست که مغز انسان و به تبع آن عملکرد مغزی او با افزایش سن تغییر می‌کند- که این یکی از ترسناک‌ترین پیامدهای پیری است. ولی در عین حال اختلال شناختی اجتناب‌ناپذیر نیست.
 

 

اما این که این کارهای جدید شامل چه فعالیت‌هایی می‌تواند باشد، در این گزارش به نقل از کارشناسان بهداشتی و پزشکی ذکر شده است. آن چه در ادامه می‌آید، ترفندهای ساده‌ای است که می‌تواند به تقویت مغز شما کمک کند.

فعال ماندن از نظر ذهنی

بر اساس برخی مطالعات انجام شده؛ فعالیت‌های مغزی ارتباطات جدیدی بین سلول‌های عصبی ایجاد کند- و حتی ممکن است در تولید سلول‌های جدید به مغز کمک کند- که ذخیره‌ای عملکردی برای مقابله با از دست دادن سلول‌ها در آینده خواهد بود.

مطالعه، ورق‌بازی، چیدن پازل‌های بزرگ، حل جدول یا سودوکو، و البته بازی کلمات سویه‌های مختلفی از این فعالیت‌های مغزی هستند- که کارشناسان به عنوان راه‌های آسانی برای تقویت حافظه و تمرکز مورد اشاره قرار داده‌اند.

تمرین و ورزش منظم

ورزش‌های هوازی با شدت متوسط و بالا فقط برای قلب مفید نیستند. این ورزش‌ها هم‌چنین برای مغز نیز مفیدند. در واقع ورزش نه تنها عملکرد قلب شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به واسطه کاهش استرس، فرد را از نظر ذهنی نیز هوشیارتر می‌کند.

رژیم غذایی سالم

تغذیه سالم– شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن‌های سالم، ماهی و به حداقل رساندن غذاهای ناسالم و گوشت‌های چرب– برای سلامت مغز حیاتی است. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی و برخی از انواع توت‌ها حافظه و عملکرد کلی مغز را بهبود می‌بخشند. اسیدهای چرب و امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب- و برخی غلات- نیز به جلوگیری از التهاب، حفظ عملکرد شناختی و جلوگیری از افسردگی، استرس و اضطراب کمک می‌کند. در این زمینه به خصوص رژیم غذایی مدیترانه‌ای تأثیر مثبتی بر شناخت و عملکرد سالم مغز نشان داده است.

خواب کافی

خواب ناکافی و نامناسب یکی از بزرگ‌ترین دلایل کاهش تمرکز و عملکرد حافظه عنوان شده است. دانشمندان بر این باورند که خواب به پاکسازی پروتئین‌های غیرطبیعی در مغز کمک می‌کند، و در عین حال با تثبیت خاطرات، سلامت حافظه و مغز را تقویت می‌کند.

بهبود فشار خون و کلسترول یکی دیگر از راه‌های تقویت مغز است. به خصوص فشار خون- که اگر به طور مستمر بالا باشد، خطر زوال شناختی را افزایش می‌دهد. بالا بودن سطح قند خون هم یکی دیگر از عوامل آسیب‌زننده است. پزشکان دیابت را یک عامل مهم در زمینه افزایش خطر زوال عقل می‌دانند.

مراقبت از احساسات

پزشکان می‌گویند که برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل افراد مختلف باید مراقب احساسات خود باشند. به خصوص که بر اساس مطالعات مختلف ثابت شده که استرس می‌تواند بر خلق و خوی فرد و کیفیت حافظه‌اش تأثیر بگذارد.

از دیگر پیشنهادات پزشکان و کارشناسان سلامت می‌توان به ساخت شبکه‌های اجتماعی و داشتن روابط مثبت اشاره کرد- که می‌تواند به اندازه تغذیه و فعالیت بدنی در سلامتی و آرامش فرد نقش مهم و معناداری داشته باشد. هم‌چنین گفته می‌شود که حفظ یک شبکه اجتماعی قوی می‌تواند به یک زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر منجر شود.

ترک عادات قدیمی، برنامه‌های روزمره و تعریف یک نظم جدید روزمره- که همگی راه‌هایی مؤثر برای ورزش مغز و تقویت حافظه هستند-؛ حل جدول و مسائل مختلف؛ رویاپردازی برای آینده؛ حفظ کردن شماره تلفن نزدیکان و هم‌چنین روایت‌گری رویدادهای روزانه دیگر کارهایی هستند که در صورت تکرار می‌توانند در تقویت مغز نقش فراوانی داشته باشند./شفقنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار