کد خبر: ۱۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹ 05 March 2015
        اجراي سياست هاي عمومي دولت درشهرستان ها از طريق هماهنگ ساختن فعاليتهاي مختلف ؛موسسات دولتي و محلي درشهرستان ،بخشها وروستاها وهمچنين برقراري نظم و امنيت داخلي وانجام انتخابات عمومي وساير انتخابات هاي محلي در حوزه شهرستان از وظايف فرمانداران محسوب مي شود .

 فرمانداران درقلمرو ماموريت خويش به عنوان نماينده عالي دولت ،مسئوليت اجراي سياستهاي عمومي كشور در ارتباط با وزارتخانه ها وموسسات و شركتهاي دولتي وساير دستگاههائي كه به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده  مي نمايند را به عهده دارند .

 در شهرستان همدان اين مسئوليت به عهده آقاي علي تعالي است وی چند ماهي است كه به عنوان فرماندار شهرستان مسئوليت وماموريت خود را آغازكرده است .تعالی از سال 60 تا 66 به عنوان مدير مدارس در وزارت آموزش و پرورش فعاليت خود را شروع ودر سال 66 وارد وزارت كشور شدودر حوزه سياسي امنيتي مشغول به خدمت شده وتاكنون دوران پر فراز  ونشيبي درحوزه سياسي را گذرانده و بعد از پذيرش مسئوليتهاي مختلف درماههاي پاياني سال 92 به عنوان فرماندار همدان معرفي شد.

 آقای تعالی به عنوان اولین سوال شما به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان همدان وضعیت کنونی این شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید ؟ همدان از جنبه های مختلف قابل ارزیابی است ،از نقطه نظر تمدنی وتاریخی به عنوان سرزمینی کهن وباستانی وبا آثاری منحصر به فرد از جایگاه بالایی در فرهنگ ایران زمین برخوردار است ، ازجنبه مذهبی ودینی همدان مامن وماوای  بسیاری از بزرگان عرصه های مذهبی وفرهنگی وادبی این مرز وبوم است. شخصیتهای عالی مقام همچون بوعلی سینا شاعر وعارف نامدار بابا طاهر که مزار آنها در شهر همدان قرار دارد ونیز علمای بزرگ ملاحسینقلی همدانی وملا معصوم همدانی، ازافراد شاخص فراوان دیگرکه مجال نام بردن آنها نیست را .

از نقطه نظر وضعیت جغرافیایی دارای طبیعتی زیبا وسحر انگیز با داشتن دشت وکوههای سر به فلک کشیده ومنبع سر سبز و آبریزهای طبیعی ودر کنارآن وتلفیق آن با آثار به جای مانده تاریخی وپیشینه  آن به عنوان پایتخت این سر زمین کهن این شهر را به عنوان یک شهر مشهور وپرآوازه برای مشتاقان متبادر می گرداند اولویتهای کاری شما به عنوان فرماندار درشهرستان همدان چیست؟ موقعیت شهر همدان از جهت دسترسی وسهولت تردد به تهران وراههای مواصلاتی وارتباطی مناسب و رو به بهبود ونیز احداث راه ریلی از جایگاه بسیار مناسب وقابل اتکایی برای سرمایه گذاری واستقرار صنایع ومراکزتولیدی برخورداراست .ب

ه همین جهت فرمانداری  همدان به تبعیت از شاخص گذاری استان در شعار مقام معظم رهبری (مدظله العالی)یعنی اقتصاد وفرهنگ و در راستای سیاست دولت تدبیر و امید ،فلش کاری خودرا در این جهت تنظیم خواهد نمود . ریاست محترم جمهوری با درک دقیق از وضعیت کشورازدو بعد داخلی وخارجی همزمان سیاستهای مدبرانه ای را به اجرا گذاشته تا با تغییر شرایط ،چرخ اقتصاد کشور را به گردش در آورد . در بعد خارجی در باز تعریفی که از سیاست خارجی وروابط بین المللی ارائه نموده وحرکت عملی دراین حوزه را آغاز نموده اند ایجاد تعامل وتعادل در روابط با کشورهای همسایه ورفع چالشها در سطح بین المللی یقینا می تواند آثار سیاسی واقتصادی مطلوبی در روند برنامه های کشور دولت داشته باشد ،از سوی دیگر نگاه به درون وظرفیتهای بالای داخل کشور از نگاه دولت مغفول نمانده ودولت برنامه ریزی مطلوبی را در جهت خارج نمودن کشور ازرکود اقتصادی به اجرا گذاشته که مهمترین آن اشتغال ورفع بیکاری است.

لذا بخشهای اجرایی دولت به تبعیت از این سیاستها ونیز تاکیدات مکررمدیر ارشد استان در کار گروه وبرنامه ریزی وتوسعه استان وکارگروه اشتغال بیشترین وجه همت خود را برای موضوع اشتغال وبیکاری گذاشته واین هدف تحقق پیدا نمی کند مگر با سرمایه گذاری وفراهم سازی بسترهای لازم برای ورود سرمایه به شهرستان.
فلهذا مهمترین اولویت کاری فرمانداری شناخت قابلیتها وظرفیتهای شهرستان باهمکاری وهماهنگی همه دستگاههای شهرستان وبستر سازی مناسب برای جذب سرمایه گذاری ورونق اقتصادی است.

 در همین زمینه طی این مدت کاری توانستیم 40 واحد از 52 واحد تولیدی غیر فعال در شهرستان را با کمک بانکهای عامل وسایر دستگاههای ذیربط به حوزه تجدید فعالیت کشانده وموانع کاری آنها را با استفاده ازتسهیلاتی که بانک مرکزی ابلاغ نموده رفع نماییم. البته در بخش فرهنگ نیز که امری مهمتراز اقتصاد می باشد دستگاههای ذیربط برنامه های قابل توجهی را داشته اند که نظارت در حوزه فرهنگی وتقویت بنیانهای فرهنگی از زاویه دید مسئولین استان وشهرستان پنهان نمانده ودر توزیع اعتبارات متناسب با برنامه های ارائه شده وضعییت مناسبی داریم. نظارت واجرای قوانین ومقررات ازسوی ارگانها وادارات از سوی فرمانداری به چه  صورت است؟

 البته درقوانین مدون در امر نظارت ،نهادهای خاصی با همین فلسفه وجودی دیده شده که حتی بر کار فرمانداری هم نظارت دارند،در عین حال فرمانداری نیزاز جنبه حاکمیتی وبه عنوان رکن اصلی قوه مجریه در شهرستان مسئولیتی فرا بخشی دارد که علاوه بر وظایف ذاتی مسئولیت نظارت بر اجرای برنامه ها وهماهنگی دستگاهها را به عهده دارد  ومتعاقب آن نظارت بر نحوه فعالیت سازمانها وارزیابی آن در طول سال از وظایف دیگر فرمانداری است.

برای این وظیفه مهم کار گروههای متعددی در قانون دیده شده که از طریق همین کار گروهها مقاصد و اهدافی که ذکر کردم دنبال می گردد در ضمن اینکه سرکشی های دوره ای وسر زده به مراکز وادارات برای اطلاع از چگونگی خدمات دهی وتوجه به مقررات از روشهای مرسوم در نظارت بر امورشهرستان است. نظرشما درباره عملکرد مطبوعات در همدان چیست؟ 

به حمدالله فضای اطلاع رسانی در همدان پویا وفعال می باشدهرچند در وضعیت ایده آلی نیست اما در مقایسه ای که  با استانهای همجوار دارم عملکرد بهتری دارد ، البته احساس می شود که دستگاههای متولی ،آن چنان که شایسته است حمایت لازم را از رسانه های خبری ومطبوعات محلی چه در زمینه های مادی وچه حمایتهای معنوی به  عمل نیامده است ، این نکته را دوستان و اصحاب رسانه در اولین ملاقات به صورت حضوری به اینجانب منتقل نمودند.

در عین حال تعامل خوبی با اصحاب رسانه ومدیران خبر گزاری های مستقردرشهرستان بر قرار است وکانال ارتباطی مابا رسانه های محلی وشعب کشوری همیشه آنلاین بوده وراضی هستیم.امیدواریم رسانه ها هم بتوانند در دو حوزه اطلاع رسانی ونقد سازنده بیشتر از گذشته تخصصی تر ومنصفانه وعالمانه عمل کنند واین روش می تواند به توسعه سیاسی واقتصادی وفرهنگی شهرستان کمک کند. مهمترین دغدغه شما برای شهرستان همدان چیست؟

 دغدغه اصلی همانگونه که بیان شد درسطح کلان همان  بحث رونق کار واشتغال ورفع بیکاری است که آسیبهای اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد بیکاری باعث می گردد که نظام اجتماعی و روند مدیریت یک اجتماع به شدت در گیر حاشیه شده واز متن و اصل امور زیر بنایی دور گردد ،بیکاری منشا اصلی اعتیاد وبزهکاری های مختلف است واعتیاد نیز منشا بسیاری از جرائم وآسیبهاست که یکدیگررا بازتولید می کنند .

 اما بحث دیگری در سطح نازلتری، دغدغه کاری بنده می باشد والبته برای حل آن نیاز به همیاری وهمکاری همه دستگاهها می باشد نظم عمومی وفقدان تبعیت و پیروی از مقررات مربوط به حقوق شهروندی است.اوضاع ترافیکی شهر ، شیوه رانندگی در شهر نابسامانیها در برخی مراکز عرضه ،نظم در کارصنوف، بهداشت محیط شهر ، آلودگیهای صوتی ، رعایت فرهنگ شهرنشینی همه وهمه در حوزه نظم عمومی تعریف می گردد که متاسفانه در سطح شهر ی به شدت دچار اختلال کار کرد می باشد وهمین پدیده می تواند در دراز مدت هم برروان واعصاب مردم اثر گذاشته وهم بی اعتباری قوانین ومقررات را در پی داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار