کد خبر: ۱۰۶۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵ 17 September 2022

 

از قدیم الایام اصناف همیشه مورد اعتماد مردم بوده‌ و دارای اعتبار اجتماعی و جایگاه والایی هستند، در واقع اصناف و بازاریان بخش مهم و وسیعی از جامعه و اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر حدود 85 درصد اقتصاد کشور در دست دولت و 15 درصد آن نيز در اختيار بخش خصوصي است که در این میان اصناف در قالب بخش خصوصي، خدمات مؤثري را تاکنون ارائه کرده اند.


رییس اتحادیه آهن، لوله و لوازم بهداشتی ساختمان و کاشی و سرامیک همدان گفت: هرکجا حاکمان به مردم و تشکلها تکیه و اعتماد کردند، پیروز شدند که نمونه بارز آن بسیج مردمی بود که در طول هشت سال جنگ با تمام توان در مقابل دشمن ایستادگی کردند و حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادند و دولتها باید همواره از تجربیات ارزنده تشکلهای مردمی استفاده نمایند.


مجید سیمین پور با بیان اینکه ما اصناف با همدلی در کنار هم در تشکلی به نام اتاق اصناف گرد آمده ایم، افزود: از ویژگی بارز این تشکل می توان به تعامل اجتماعی آن اشاره کرد که موجب مشارکت بین صنوف و به تبع آن موجب ایجاد اشتغال و رضایت مردم و جامعه می شود و بنابراین جایگاه اصناف جایگاهی بسیار رفیع و ارزشمند در کشور عزیزمان محسوب می شود و از سوی دیگر اعتماد به اصناف امری واجب و مورد نیاز کشور و دولت است.


وی با بیان اینکه استفاده از تمام ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی و همچنین استفاده از منابع و امکانات عمومی به نحو صحیح و حرکت برنامه محور، می‌تواند همان راه تعالی باشد، افزود: حدود ۸۴ الی85درصد اقتصاد ما در دست بخش غیر خصوصی بوده، در حالی که پویایی در بخش خصوصی است و اگر به دنبال متنوع سازی اقتصادمان هستیم باید اجازه فعالیت و رشد را به بخش خصوصی بدهیم و اگر این اتفاق رخ بدهد ما از بحران پیچیدگی اقتصادی نجات پیدا خواهیم کرد.


وی با اشاره به اینکه پیچیدگی اقتصادی در واقع همان قوانین و مقررات مازادی است که مانع حرکت و توسعه اقتصادی می شود، خاطر نشان کرد: باید برخی قوانین مازاد که دست و پای تولید و توزیع (دو بال حرکت اقتصاد محسوب می شوند) را می بندد، تعدیل یا حذف شود.


سیمین پور در ادامه به مثبت نگری و تاب آوری اصناف در شرایط بد اقتصادی فعلی اشاره کرد و گفت: تاکنون امید به آینده در اصناف و بازاریان که تاب آوری آنان در شرایط ویژه ای که ایران در تحریم های شدید اقتصـادی بـه سـر می برد، باعث شده، شاهد افزایش انگیزش شغلی و آرامش نسبی در جامعـه باشـیم و از طرفی اگر اصناف در آرامش باشند به تبع آن این آرامش به جامعه منتقل می شود زیرا یک سوم از جمعیت کشور را اصناف و خانواده و پرسنل آنان تشکیل می دهند.


رییس اتحادیه آهن، لوله و لوازم بهداشتی ساختمان، کاشی و سرامیک در بخش دیگری از سخنان خود به رواج فرهنگ تکریم و احترام پیشکسوتان عرصه بازار و پیشه وران اشاره کرد و افزود: پیشکسوتان و بزرگان اصناف سرمایه‌های بزرگ و ریشه های تنومند اقتصادی کشور هستند نه تنها باید امروز قدردان این سرمایه ها باشیم بلکه باید از تمام ظرفیتها و تجربیات این عزیزان در قالب و ساختارهای فکری و مشورتی استفاده کنیم.


سیمین پور در خصوص مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه نیز گفت: آنچه در حال حاضر بسيار اهميت دارد اين است که مردم همچنان منتظر حل مسائل اقتصادي کشور هستند و اين کار ميسر نمی شود مگر با اقدامات عملياتي در حوزه تحقق نظريه اقتصاد مقاومتي و براي اينکه بتوانيم از اقتصاد مقاومتي برداشت مناسبي داشته باشيم، باید از توليد و توزیع و صنوف حمایت شود چرا که این حمایتها تنها راه برون‌رفت از وضعيت فعلي اقتصاد و ايجاد رونق و نشاط اقتصادی در کشور است.


وی با اشاره به نقش اصناف در پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي، افزود: نقش اصناف در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی غيرقابل انکار بوده و اين اصناف هستند که مي‌توانند چالش‌هاي به وجود آمده بر سر راه اقتصاد مقاومتي را به فرصت تبديل کنند و از طرفی اصناف و بازاريان بايد با رعايت حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه کالاهاي ايراني و پرهيز از کم‌فروشي و گران‌فروشي، با جلب رضايت عموم مردم، آرامش نسبي را در جامعه ايجاد کنند.


سیمین پور تاکید کرد: البته دولت نيز بايد با جلوگيري از واردات بي‌رويه کالاهاي خارجي که مشابه داخلي دارند و ارائه روش‌هاي نوين کسب و کار و پرداخت تسهيلات ارزان‌قيمت به توليدکننده و توزیع کنندگان، در جهت حمايت از اصناف و بازرگانان گام بردارد.


وی برقراري ارتباط مناسب و سازنده بین اصناف و بخش دولتی را حلقه مفقوده رونق اقتصادی دانست و افزود: ايجاد گفتمان ميان اصناف و بخش‌هاي مختلف اقتصادي و دولتی کشور مهمترين اقدام در اين زمينه است که در اين راستا تلاش‌هايي نیز در کشورانجام شده است.


رییس اتحادیه فروشندگان آهن، لوله و لوازم بهداشتی ساختمان، کاشی و سرامیک همدان یاد آور شد: اصناف قبل و بعد از انقلاب اسلامي در فراز و نشيب‌ها و اتفاقات، خود را به‌ عنوان يکي از نهادهاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي مطرح کردند و امروز باید بر اساس فرامین رهبری نقش خود را پررنگتر سازند و زمان آن فرا رسیده که از حرف زدن و شعار دادن دور شویم و به گفته‌ها جامه عمل بپوشانیم.


سیمین پور در پایان با اشاره به نقش جوانان و نخبگان در پیشبرد اهداف حوزه اقتصاد کشور نیز گفت: ما در کنار پیشکسوتان و خاک خوردگان بازار نباید از تخصص و دانش اقتصادی نوین و جوانان نخبه در حوزه های مختلف اقتصادی غافل شویم چرا که اقتصاد جهانی امروزه به سمت و سوی تخصصی شدن و دانش بنیان شدن، به سرعت در حال حرکت است و ما نباید از این قافله عقب بمانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار