غلامحسین اسلامی فرد
کد خبر: ۱۰۴۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ 09 June 2022
به گزارش تابناک همدان، غلامحسین اسلامی فرد در نوشتاری با عنوان «لبیک اللهم لبیک» این گونه آورده است:

۱) حج، این میعادگاه روحانی و سراسر نور و یادگار معنوی دین مبین اسلام برای مسلمین و عالم بشریت، پس از دو سال تعطیلی، با لطف و کرم الهی در آستانه برگزاری است. حج نماد عارفانه‌ترین لحظات فردی در میان آئین‌های عبادت خداوندی و در عین حال اجتماعی‌ترین آنهاست. حج نه در انزوا معنا می‌یابد و نه در بی تفاوتی. حج مظهر توجه است توجه تام و تمام به خالق یکتا و به مخلوقات او، از این روست که و قدر و منزلتی بس رفیع در معارف اسلامی دارد. جایگاه حج در دین اسلام جز در پرتو توجه به برادری‌ها و «یدالله» شدن معنایی نمی‌یابد. حج، یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی است
حج همایش بزرگ سالانه و عرصه نمایش و آیینه سنجش استعداد‌ها و توان مادی و معنوی مسلمانان است. اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرورفتن در احکام و سیاست‏های اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهر هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیش‏تر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معرفت آن تا ابد سیراب خواهندشد.

۲) گام نهادن در مشعر و بیتوته در عرفات، حرارت دل‌ها را برای برادری و اخوت میان همه مسلمانان از هر مذهب و مسلکی آماده می‌کند. آمادگی الهی برای کنار گذاشتن اختلافات و چنگ زدن به «حبل الله». همین همبستگی و با هم بودن است که از ذات سیاسی حج خبر می‌دهد. اساسا پذیرش حاکمیت الهی و رد حاکمیت طاغوت اساس و بنیانی سیاسی دارد. حج ابراهیمی نیز اعلام و بلکه فریاد پذیرش حاکمیت الهی است و بر طرد حاکمیت طاغوت که ارتباط وثیقی با شیطان دارد، تاکید می‌ورزد بلای صهیونیسم برای دنیای اسلام را باید افشا کرد.

دین اسلام از مسلمانان می‌خواهد که بر حاکمیت الهی گردن نهند و از حاکمیت طاغوتی و غیرالهی دوری بجویند. این دستوری الهی و آیین مسلمانی ماست. حج مظهر اتحاد امت اسلامی است؛ حجاج بیت الله بهترین فرصت را در اختیار دارند تا این اتحاد را تقویت کنند.

 

۳) اگر امت محمدی یک امت واحده‌ای هستند که در برابر طاغوتیان ایستاده اند، پس مگر می‌توان محتوای برادرانه اش را از آن تهی کرد و به بهانه غیرسیاسی شدن حج، اصل فلسفه وجودی آن را زیر سوال برد. چگونه برادران در مقدس‌ترین مکان‌ها و در شریف‌ترین زمان ها، یک جا جمع شوند یاد خالق کنند، اما هیچ سخنی از وضعیت برادران دیگرشان نداشته باشند. برادرانی که در اشهد ان لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله با آن‌ها مشترک اند. هر دو روی به سوی یک قبله دارند و از یک کتاب یکسان الهی پیروی می‌کنند.

امام خمینی (ره) در پیام خود در سال ۵۸ به زائران خانه خدا فرمودند: گردش به دور خانه خدا نشان دهنده این است که به غیر از خدا، گرد دیگری نگردید و رجم عقبات رجم شیاطین انس و جنّ است، شما با رجم، با خدای خود عهد کنید تا شیاطین انس و ابرقدرت‏ها را از کشور‌های اسلامی عزیز برانید. امروز جهان اسلام به دست امریکا گرفتار است، شما برای مسلمانان قاره‏های مختلف جهان پیامی از خداوند ببرید؛ پیامی که به غیر از خدا بردگی و بندگی هیچ کس را نداشته باشید.

 

۴) حجاج ایرانی به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی، یعنی کشوری که پرچم دار و منادی وحدت و برادری بین همه مشلمانان عالم و بازگشت به اسلام ناب محمدی است علاوه بر حج گذاردن به بهترین نحو و بهره مندی از برکات معنوی آن، باید به نکات برادرانه دینی نیز التفات داشته باشند. حجاج ایرانی با شرکت هر چه گسترده‌تر در نماز‌های جماعت بسیاری و از دشمن تراشی‌ها و توهمات فرقه‌ای را علیه شیعیان ایران و سراسر دنیا منکوب و مهجور خواهند کرد. نماز جماعت نماد همان برادری است که جمهوری اسلامی ایران با هدایت امام خمینی (ره) و درایت و تدبیر مقام معظم رهبری، ندای آن را در سراسر جهان اسلام سر داده است.
حج، فرصتی است برای زائر که به تهذیب نفس بپردازد و با ذکر و دعا و خواندن قرآن، در تزکیه روح و غنی سازی آن تلاش کند. امام صادق (علیه السلام) در این باره می‏فرماید: «از خدا پروا داشته و زبان هایتان را جز از خیر و نیکی نگه دارید و سکوت را اختیار کنید مگر از آن چه خداوند به وسیله آن در امر آخرت به شما سودی رساند و اجری بدهد. بسیار لااله الا الله بگویید و تقدیس و تنزیه حق کنید و ثنای او گویید و به او تضرع نمایید و به آن چه نزد او است از خیر و نیکی ـ که کسی نتواند قدر آن را تعیین کند و به کنه آن برسد ـ راغب باشید و بدین وسیله زبان هایتان رااز آن چه خداوند منع کرده از سخنان باطل که اگر کسی ازآن توبه نکند و دست برندارد موجب خلود در آتش می‏شود، بر حذر باشید.»
در روایت دیگر می‏فرماید: «چون محرم شدی تقوای خدا کن و ذکر بسیار و سخن کم کن؛ مگر سخن خیر، زیرا کمال حج وعمره به این است که انسان زبان خود را جز از نیکی باز دارد.»
۵) حج فرصتی بسیار مغتنم است. فرصتی که هیچگاه برای همه مسلمانان پیش نخواهد آمد. خودسازی، کسب معرفت الهی و آشنایی نزدیک با حقایق دین اسلام و مسائل تاریخی آن را نباید به راحتی از دست داد. چند هفته حضور در سرزمین نور و رحمت، امری نیست که بتوان از سر غفلت از آن عبور کرد. نیایش و راز و نیاز با خداوند آنگاه که جمعی و گروهی باشد تاثیری چند برابری خواهد داشت لذا از فرصت‌های با هم بودن و شرکت در جلسات قرائت قرآن و خواندن ادعیه می‌توان بیشترین بهره‌های معنوی را برد. بهره‌هایی که حجاج را به سوی زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی رهنمون می‌سازد وامت اسلامی از نعمات و برکات این سفر روحانی برخوردار شوند./ شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار