نماینده بهار و کبودراهنگ در مجلس:
نماینده مردم بهار و کبوداهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمد و هزینه‌کرد غار علیصدر باید شفاف شود، گفت: این میراث ارزشمند باید به مزایده گذاشته شود تا یک شرکت توانمند مدیریت آن را در دست بگیرد و احتمالا میراث فرهنگی مزایده را برگزار خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸ 14 May 2022
نماینده مردم بهار و کبوداهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمد و هزینه‌کرد غار علیصدر باید شفاف شود، گفت: این میراث ارزشمند باید به مزایده گذاشته شود تا یک شرکت توانمند مدیریت آن را در دست بگیرد و احتمالا میراث فرهنگی مزایده را برگزار خواهد کرد.

به گزارش تابناک همدان، فتح‌اله توسلی شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت سیاحتی علیصدر سال ۷۰ تشکیل شد، افزود: هدف از این موضوع این بود که منطقه گردشگری علیصدر و سراب در منطقه ایجاد شود که البته از همان ابتدا غار سراب فراموش شد.

وی با بیان اینکه ۲۷۰ هکتار زمین از مردم برای ایجاد زیر ساخت منطقه علیصدر خریداری و طی این سال‌ها هیچ گونه اتفاقی نیفتاد، تصریح کرد: وظیفه شرکت علیصدر این بود که در منطقه علیصدر سرمایه‌گذاری کند نه اینکه سرمایه‌ها در تله کابین و تپه عباس آباد هزینه شود.

توسلی با اشاره به اینکه این شرکت باید پاسخگو باشد سهام شرکت چطور و کجا هزینه شده است، اظهار کرد: همچنین باید شفاف شود غار در طی ۳۰ سال چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه کرده و است و تمامی این موضوعات در طرح تحقیق و تفحص غار در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه تفحص از غار نه تنها تهدیدی برای آن نیست بلکه باعث شفاف شدن فعالیت‌های طی ۳۰ ساله در آن می‌شود، عنوان کرد: هدف از این طرح دو موضوع چگونگی مدیریت غار و شفاف شدن درآمد و هزینه‌کرد آن است که هر دو حق مردم منطقه محسوب می‌شود.

توسلی با بیان اینکه علیصدر نباید حیات خلوت کسی باشد، ادامه داد: این میراث ارزشمند باید به مزایده گذاشته شود تا یک شرکت توانمند مدیریت آن را در دست بگیرد و احتمالا میراث فرهنگی مزایده را برگزار خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه تیم تحقیق و تفحص مستقر شده و مطالعات کارشناسی خود را انجام می‌دهد، گفت: اگر تخلف صورت نگرفته باشد از مردم عذرخواهی کرده و اگر تخلفی انجام شده باشد نمی‌توانیم حق مردم منطقه را نادیده بگیریم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره طرح "استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها" اعلام کرد: طرح حفاری غیرمجاز فاجعه است و احتمالا در مجلس رای نمی‌آورد.

توسلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نیروگاه شهید مفتح اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات ناکافی و جانمایی غلط در دشت کبودراهنگ، نیروگاه آبی در منطقه ایجاد و آبی که محصول میلیون‌ها سال بود با حفر ۲۷ حلقه چاه از بین رفت، به عبارت دیگر در طول این سال‌ها در کبودراهنگ حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین ایجاد فروچاله‌ها باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی شده است، افزود: به دلیل وضعیت نامطلوب خشکسالی در منطقه طرح ایجاد پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام‌ها در دست پیگیری است، علاوه بر این در صدد راه‌اندازی فاز دوم برج خشک نیروگاه شهید مفتح هستیم و برای این کار ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

توسلی با بیان اینکه به جد پیگیر هستیم که نیروگاه حساب‌های مالی را به منطقه منتقل کرده و نیرو‌های خود را نیز از افراد بومی تامین کند، تصریح کرد: در راستای توسعه و آبادانی شهرستان کبودراهنگ، هفت و نیم میلیارد تومان برای اورژانس بیمارستان و دو میلیارد نیز برای آغاز ساخت انبار داروی شهرستان جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین موافقت احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی در کبودراهنگ را از وزارت بهداشت گرفته‌ایم، گفت: علاوه بر این سه راه همدان-گل‌تپه-علیصدر، کبودراهنگ_سوباشی و کبودراهنگ-قیدار در دست پیگیری است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ۳۰ هکتار به ناحیه صنعتی لالجین اضافه شده است، افزود: متاسفانه برای راه اندازی واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بهار همکاری خوبی با ما نمی‌شود، اما با این حال فاز دوم نشاسته بهار را راه‌انداری خواهیم کرد.

توسلی با اشاره به اینکه درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بهار پس از دو سال تعطیلی در حال اتمام است، عنوان کرد: از طرف دیگر شهرستان بهار ۳۰ سال است آب شهر همدان را تامین می‌کند و در حال حاضر انتقال آب از خالقوردی در حالی صورت می‌گیرد که آب ۵۴ روستای منطقه با تانکر تامین می‌شود، در مورد انتقال آب از تالوار نیز این بحث مطرح است که چرا کبودراهنگ و بهار لحاظ نشده است.

وی در رابطه با شهر جهانی لالجین بیان کرد: لالجین پس از جهانی شدن با مشکل بالا رفتن قیمت زمین مواجه شد، از طرفی ما نیز ظرفیت‌های گردشگری این شهر جهانی را فراهم نکرده‌ایم که در این راستا تامین زیرساخت‌های مثلت لالجین، غار علیصدر و تالاب شیرین‌سو در دست پیگیری است.

توسلی در پایان درباره دخالت در انتصاب‌ها مطرح کرد: تاکنون در انتصاب هیچ مدیری نقش نداشته‌ام، اما نظارت‌ها را در دستور کار خود دارم، در رابطه با انتصاب فرمانداری کبودراهنگ نیز پیشنهاد داده‌ام باید فردی پاکدست، توانمند و حتی‌الامکان وزارت کشوری باشد./ ایسنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار