کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه _پنجم بهمن‌ماه_ ماه در موقعیت صورت فلکی سنبله وارد ربع آخر این دوره می‌شود، ساعت ۲۳:۲۸ طلوع می‌کند و حوالی ساعت ۱۱:۱۶ روز بعد غروب می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 25 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرداظهار کرد: آنچه ما در شب‌های پیاپی از ماه در آسمان می‌بینیم، از تاریکی مطلق آغاز شده سپس به صورت هلالی باریک درمی‌آید و تا یک قرص کامل درخشان پیش می‌رود و در نهایت مسیر مشابهی را بازمی‌گردد تا در آسمان محو شود.

وی افزود: سه‌شنبه _پنجم بهمن‌ماه_ ماه در موقعیت صورت فلکی سنبله وارد ربع آخر این دوره می‌شود، ساعت ۲۳:۲۸ طلوع و حوالی ساعت ۱۱:۱۶ روز بعد غروب می‌کند. در این زمان از فازهای ماهانه، تقریباً به طور نیمی از ماه شبیه یک نیم دایره روشن به نظر می‌رسد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: لحظه دقیق قرار گرفتن ماه در ربع آخر، زمانی است که طول دایره‌البروجی ماه از دین ناظران زمینی دقیقاً ۹۰ درجه از طول دایره‌البروجی خورشید فاصله دارد. پس به طور کلی اگر به زمین، ماه و خورشید از بالا نگاه کنیم، می‌بینیم که رخ دادن گام‌های مختلف ماه به نوعی از تغییر زاویه میان ماه، زمین و خورشید نتیجه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر زمین را رأس زاویه در نظر بگیریم، مشاهده خواهیم کرد که به هنگام ماه نو زاویه میان ماه و خورشید صفر است؛ در یک چهارم نخست به ۹۰ درجه می‌رسد، هنگام ماه کامل ۱۸۰ درجه و در یک چهارم سوم ۲۷۰ درجه است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار