کد خبر: ۱۰۲۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ 16 January 2022
حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش، سطح زمین بایر و فاقد حیات بود. ۲ میلیارد سال طول کشید تا اولین موجودات تک سلولی در اقیانوس ظاهر شوند، گیاهان که از سلول‌های زیادی تشکیل شده‌اند تنها ۸۰۰ میلیون سال است که بوجود امده اند. گیاهان برای زنده ماندن بر روی خشکی باید از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کردند تا با تکامل و توسعه هاگ‌ها و دانه‌های خود امکان پراکندگی گسترده‌تر را داشته باشند.

به گزارش تابناک همدان، خلاقیت ذاتی در تطابق و سازگاری به گیاهان کمک کرد تا به یکی از تأثیرگذارترین شکل‌های حیات روی زمین تبدیل شوند. امروزه گیاهان در هر اکوسیستم بزرگی بر روی کره زمین یافت می‌شوند و دانشمندان هر سال بیش از ۲۰۰۰ گونه جدید را شناسایی و معرفی می‌کنند.

۱. گیاهان با یکدیگر “صحبت” می‌کنند
اگرچه گیاهان دارای تار‌های صوتی نیستند و نمی‌توانند مانند ما صحبت کنند، اما از سیگنال‌های شیمیایی و الکتریکی برای هماهنگ کردن پاسخ‌های خود به محیط اطراف استفاده می‌کنند.

۲. گیاهان می‌توانند حرکت کنند
چارلز داروین در کتاب مهم خود «قدرت حرکت در گیاهان» که در سال ۱۸۸۰ منتشر شد، توانایی گیاهان برای دور شدن یا حرکت به سمت نور را توصیف کرد. دانشمندان به این مکانیسم فتوتروپیسم می‌گویند. یافته‌های کنونی نشان می‌دهد که حرکت گیاهان نه تنها در پاسخ به نور هدایت میشود، بلکه در واکنش به میزان آب، مواد مغذی و همچنین در پاسخ به چرای حیوانات و رقابت با سایر گیاهان نیز صورت می‌گیرد.

۳. گیاهان می‌توانند در فضای خارج از کره زمین هم رشد کنند
ایده رفتن به فضا و زندگی در سیارات دیگر مدتهاست که فکر انسان را به خود مشغول کرده است. اما هیچ سیاره‌ای با اتمسفری مشابه زمین تا کنون یافت نشده است. می‌دانیم که گیاهان در اصلاح شرایط محیطی برای تطابق با نیاز‌های پیچیده زندگی شان تخصص دارند. همانطور که گیاهان جنگلی اولیه شروع به فتوسنتز کردند، اکسیژن را به اتمسفر زمین اضافه کرده و متعاقبا باعث کاهش COâ شدند و این سیاره را به مکانی مهمان پذیرتر تبدیل کردند.

۴. از هر ۱۰ گیاه یک گیاه روی گیاهان دیگر رشد می‌کند
این گیاهان اپی فیت نامیده می‌شوند. آن‌ها انگل نیستند، اما در واقع از میزبان خود که اغلب درختان مرتفع جنگلی هستند، برای حمایت فیزیکی استفاده می‌کنند. این امکان به آن‌ها این برتری را نسبت به گیاهانی که در سطح زمین‌های جنگلی که نور کم است رشد میکنند، میدهد که بتوانند بهتر از نور بهره ببرند و بهتر رشد کنند، در جایی که میزان نور کم است. بیشتر ارکیده‌ها روی درختان جنگلی رشد می‌کنند و یک درخت می‌تواند تا ۵۰ گونه اپی فیت را بر روی خود جای دهد. اغلب، این اپی‌فیت‌ها بیشتر از درخت میزبان خود برگ تولید میکنند.

۵. گیاهان می‌توانند تغییرات اقلیمی جهان را نشان دهند

موجودات زنده به تغییرات محیطی خود بسیار حساس هستند، به ویژه گیاهان قرن هاست که برای تشخیص این تغییرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که برگ‌ها در پاییز شروع به تغییر رنگ می‌کنند، معمولاً خبر از آمدن ماه‌های سردتر و کم نورتر می‌دهند.
 
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار