رئیس منابع طبیعی شهرستان اسدآباد گفت: عملیات کپه کاری وبذر پاشی وکشت گیاهان داروئی در ۱۸۶ هکتار از مراتع شهرستان اسدآباد آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹ 12 January 2022
رئیس منابع طبیعی شهرستان اسدآباد گفت: عملیات کپه کاری وبذر پاشی وکشت گیاهان داروئی در ۱۸۶ هکتار از مراتع شهرستان اسدآباد آغاز شده است.

به گزارش تابناک همدان، بهزاد شاهمرادی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیدزاری شهرستان اسدآباد در گفتگو با پیام طبیعت استان همدان با اعلام اینکه عملیات کپه کاری بذور مرتعی در ۱۵۰ هکتار وبذر پاشی ۳۰ هکتار وکشت گیاهان داروئی (موسیر) در سطع ۶ هکتار در مراتع روستا‌های حبشی وکمک سفلی این شهرستان‌آغاز شده است، گفت: این طرح‌ها با مشارکت مردم وبهره برداران صورت می‌گیرد.

او افزود: کپه کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفر شده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

شاهمرادی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا در کپه کاری و بذرپاشی از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده شود، تصریح کرد: کشت گونه‌های بومی ومقاوم به اقیلم منطقه، حفاظت خاک در مقابل فرسایش را به دنبال دارد و ضمن آن منجر به احیای منابع طبیعی مناطق حساس می‌شود.

رئیس منابع طبیعی شهرستان اسدآباد با اعلام اینکه تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی در مراتع است، بیان داشت: با توجه به اینکه عرصه‌های مراتع بدلیل رشد ونمو گیاهان خوش خوراک دام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای بهبود معیشت جمعیت قابل توجهی از بهره برداران، کشاورزان و دامداران به شمار می‌رود لذا اجرای طرح‌های احیا واصلاح مراتع بسیار حائز اهمیت است.

شاهمرادی ادامه داد: تلاش می‌شود تا از جوامع بومی محلی برای اجرای طرح‌های کپه کاری، بذر پاشی وعملیات اصلاح واحیائی مراتع استفاده شود.

وی افزود: مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌شود لذا کشت گونه‌های بومی، کپه کاری وبذر پاشی می‌تواند باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره آبی خاک و ... شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار