مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: حدود یک میلیون نفر در سطح استان همدان عضو بیمه سلامت هستند که این تعداد بیش از ۵۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱ 28 October 2021
مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: حدود یک میلیون نفر در سطح استان همدان عضو بیمه سلامت هستند که این تعداد بیش از ۵۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود. 
بیش از ۵۵ درصد از جمعیت استان همدان تحت پوشش بیمه هستند
به گزارش تابناک همدان، سعید فرجی در نشستی که به مناسبت هفته بیمه سلامت برگزار شد، گفت: در صندوق روستاییان بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر، صندوق بیمه سلامت همگانی ۲۰۰ هزار نفر، صندوق کارکنان دولت حدود بیش از ۱۲۱ هزار نفرو صندوق سایر اقشار ۵۵ هزار نفر عضو هستند که در مجوع حدود یک میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

فرانشیز بیماران خاص عمدتا صفر است 

وی اشاره‌ای به جامعه بیماران خاص کرد و گفت: بیش از ۲ هزار و ۲۲۰ بیمار خاص در استان وجود دارد.

فرجی افزود: طبق تقسیم بندی بیماری خاص به پنج گروه بیماران ام اس که بیشترین جامه آماری را با یک هزار ۲۰۰ نفر بیمار دارد، ۷۶ نفر بیمار طالاسمی و ۱۶۶ نفر بیمارهموفیلی، ۴۹۶ نفر بیمار دیالیزی و ۲۸۸ نفر پیوند کله وجود دارد که در مجموع بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ نفرعضو صندوق بیماران خاص هستند. 

مدیر کل بیمه سلامت در خصوص تسهیلات بیماران نادر گفت: برای بیماران صعب العلاج و نادر تسهیلات خاصی قائل می‌شویم علا رغم اینکه فرانشیز در بخش بستری حدود ۱۰ درصد و در بخش سرپایی ۳۰ درصد برای این گروه فرانشیز در بخش پذیرش سرپایی هم ۱۰ درصد است.

کار بیمه سلامت خرید خدمت برای اعضای بیمه شده است

وی گفت: کار سازمان بیمه سلامت خرید خدمت برای اعضای بیمه شده است، که این امررا از طریق انعقاد قرارداد با مراکز خدمات درمانی و تشخیصی انجام می‌دهد.

فرجی در خصوص تعداد موسساتی که به طور مستقیم طرف قرارداد بیمه سلامت هستند گفت: حدود ۷۱۸ مرکز درمانی و تشخیص تصویری، ۱۹۰ داروخانه که میتوان گفت این تعداد کل داروخانه‌های استان را شامل می‌شود.
وی افزود: ۵۲ آزمایشگاه، ۴۵ توانبخشی و ۳۱ پرتو پزشکی در کنار ۲۷ درمانگاه خصوصی و خیریه‌ای و ۶ درمانگاه تخصصی به بیمه شدگان خدمات ارایه میدهند.

خسارت نسخه‌های کاغذی پرداخت نمی‌شود

مدیر کل بیمه سلامت اشاره‌ای به نسخه نویسی الکترونیکی کرد و تاکید کرد: طبق قانون بعد از ۱ دی ماه سال جاری هیچ نسخه کاغذی قابل پزیرش و پرداخت از طرف بیمه سلامت نیست لذا لازم است همکاران علوم پزشکی در مدت زمان باقی مانده به جد پیگیر باشند، زیرا عمده مشکل در بحث تجویز نسخ به صورت الکترونیکی در مراکز علوم پزشکی است که امید است در ظرف مدت باقی مانده این مشکل مرتفع شود و تا آخر سال شاهد این باشیم نسخه‌های الکترونیکی در کلیه مراکز و موسسات طرف قرارداد جایگزین نسخه‌های کاغذی شود.

وی اشاره‌ای به اقدامات این سازمان از زمان ظهور کرونا ویروس کرد و گفت: سامانه پاسخگویی تلفنی ۱۶۶۶ که برای شکایت از خدمات بیمه سلامت بود در حد فاصل اسفند ۱۳۹۸ تا تیر ۱۳۹۹ گرو‌هایی را برای پاسخگویی به سوالاتی در مورد بیماران کرونا تشکیل دادند تا از مراجعه به خدمات درمانی جلوگیری شود.

وی افزود: کلیه خدمات بستری بیماران کرونایی تحت پوشش قرار گرفت؛ که بالغ بر ۶۶ هزار و ۷۰۰ پرونده بیمار کرونایی در استان ثبت و مورد تایید قرار گرفته این آمار شامل افرادی که دو الی سه بار آلوده شده اند نیز می‌باشد که حدود ۱۲۷ میلیارد تومان فقط در استان همدان برای بیماران کرونایی پرداخت و بخشی نیز در دست اقدام برای پرداخت است.

سیستم ارجاع هزینه‌های سلامت را کنترل می‌کند

فرجی گفت: ۴ استان پایلوت سیستم ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی شده اند.
وی افزود: این یک سیستم پاسخگو جهانی است که در برخی از کشور‌ها هزینه سلامت به واسطه این سیستم کنترل کردند و موفق بودند، اگر چه تجربه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع در صندوق روستاییان از ۱۵ سال قبل و صندوق پزشک خانواده در دو استان دایر شده، اما متاسفانه خیلی موفق نبودیم، اما طبق قانون سازمان مکلف شده سیستم ارجاع را در صندوق بیمه سلامت همگانی اجرا کند و مورد استقبال قرار دادیم، زیرا اثرات سیستم مفید است.

مدیر کل بیمه سلامت در خصوص تمایز صندوق همگانی و سیستم ارجاع گفت: در صندوق‌های دیگر افراد به پزشک مراجعه می‌کنند و می‌توانند خدماتی که ازپزشک دریافت می‌کنند فقط ماوالتفاوت آنرا پرداخت می‌کنند و الباقی توسط بیمه پرداخت می‌شود در بحث سیستم ارجاع و پزشکی خانواده پرداخت به صورت نظام پرداخت سرانه‌ای است یعنی به اعضای جمعیتی که تحت پوشش پزشک یا مجموعه پزشکی است مبلغی به عنوان سرانه در نظر گرفته می‌شود ضرب در جمعیت تحت پوشش قرار می‌گیرد و کل پول را با توجه به سازوکار‌های مالی پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این بحث به اعضای هر نفر بیمه شده که منتصب به پزشک خانواده می‌شود ماهی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به پزشک پرداخت می شود.

فرجی خاطر نشان کرد: به دلیل بیماری کرونا بخش اعظمی از بیمه شدگان به صورت اتوماتیک تمدید اعتبار شده اند که این روند تا آبان ادامه دارند که امید می‌رود تا پایان آبان ماه بیمه شدگان برای تمدید و تکمیل اطلاعات بیمه‌ای خود اقدام کنند.
 
خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار