مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با امضای سند، طرح مرتعداری سامانه عشایری ضیاء الدین شهرستان همدان به مساحت ۲۴۵ هکتار به بهره برداران این مرتع احاله شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷ 22 October 2021
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با امضای سند، طرح مرتعداری سامانه عشایری ضیاء الدین شهرستان همدان به مساحت ۲۴۵ هکتار به بهره برداران این مرتع احاله شد.

به گزارش تابناک همدان،  اسفندیار خزائی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت و حفاظت از مراتع است، زیرا تا زمانی که مشارکت مردم، بهره برداران و جوامع محلی باشد مدیریت مراتع دچار مشکل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این اداره کل در راستای اجرای طرح (۱۴۰۰*۱۴*۳) به منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری این سامانه عشایری را در دستور کار قرار داده که در این مرحله ۲۴۵ هکتار در قالب احاله مدیریت مراتع با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی به نماینده مرتعداران این منطقه احاله شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: بر اساس اطلاعیه دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتعداری تهیه کنند در غیر اینصورت پروانه مرتعداری و چرای دام آن‌ها که به صورت موقت و یکساله صادر شده باطل می‌شود و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

خزائی اظهار داشت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزائی اضافه کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، بوم گردی و گردشگری، زنبورداری، پرواربندی و پرورش دام اقدام کنند.

قرارداد احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری سامانه عشایری ضیاء الدین شهرستان همدان در دفترخانه اسناد رسمی منعقد شد.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار