فرماندار همدان:
فرماندار همدان گفت: شوراهای اسلامی و دهیاران با ماموران سرشماری همکاری کنند که مشارکت عموم مردم شهرستان در سرشماری وکسب اطلاعات دقیق جمعیتی و آماری دقیق پیش رود.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸ 21 October 2021
 فرماندار همدان گفت: شوراهای اسلامی و دهیاران با ماموران سرشماری همکاری کنند که مشارکت عموم مردم شهرستان در سرشماری وکسب اطلاعات دقیق جمعیتی و آماری دقیق پیش رود.

به گزارش تابناک همدان، در نشست توجیهی سرشماری نفوس و مسکن با حضور روسای شورا‌های اسلامی و دهیاران روستا‌های شهرستان محمد علی محمدی با اشاره به اهمیت آمار به عنوان پایه و اساس برنامه ریزی گفت: هر تصمیم خرد و کلانی قاعدتا باید بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق انجام شود تا برای جامعه هدف کارآمد باشد.

محمد علی محمدی افزود: توزیع سرانه ها، اعتبارات و بسیاری از امکانات بر اساس آمار نفوس و مسکن انجام می‌شود و لذا سرشماری نفوس و مسکن در تصمیم گیری‌ها و جذب منابع بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه سرشماری نفوس مسکن در سالجاری صرفا در ۵ استان انجام می‌شود اضافه کرد: خوشبختانه استان همدان و در استان همدان شهرستان همدان بدین منظور انتخاب شده است که بصورت پایلوت سرشماری در سالجاری انجام شود.

فرماندار همدان تاکید کرد: شورا‌های اسلامی و دهیاران با ماموران سرشماری همکاری کنند تا با جلب مشارکت روستائیان بتوانیم به آماری دقیق دسترسی داشته باشیم.

 وی افزود: تلاش برای مشارکت عموم مردم شهرستان در سرشماری وکسب اطلاعات دقیق جمعیتی و آماری می‌تواند بسیار کارآمد باشد و دستگاه‌های اجرایی ذیربط می‌توانند در این زمینه با اطلاع رسانی به جامعه هدف خود کمک نمایند.

محمدی با بیان اینکه گزارش‌ها و آمار‌ها باید دقیق باشد تصریح کرد: مطلوب جلوه دادن شاخص‌ها و در واقعیت دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کار درستی نیست چه بسا بخاطر انعکاس عملکرد خوب و مطلوب جلوه دادن شاخص‌ها از امکانات و اعتباراتی محروم شده ایم.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز گفت: سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در استان همدان و چهار استان خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی به صورت همزمان از اول آبان ماه آغاز و تا بیستم همین ماه ادامه خواهد یافت.

مهدی صدوقی با اشاره به نحوه اخذ اطلاعات نفوس و مسکن خانوار‌هایی که به شهرستان همدان مهاجرت کردند توضیح داد: اطلاعات آن دست از خانوار‌هایی که بیشترین مدت سالجاری را در همدان اقامت داشتند، توسط مأموران آمارگیر ثبت خواهد شد و جزو داده‌های آماری شهرستان همدان قرار می‌گیرند.

وی با بیان به ایکنه فراخوان جذب نیرو برای فرآیند آمارگیری صورت گرفته و افراد واجد صلاحیت انتخاب شدند، افزود: آموزش مدرسینی که وظیفه آموزش مأموران آمارگیر را دارند، آغاز شده و دوره آموزشی مأموران آمارگیر نیز از ۲۴ مهرماه شروع و تا ۲۷ همین ماه ادامه خواهد یافت.

صدوقی با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران انجام می‌شود، افزود: سرشماری عمومی و رسمی نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ انجام خواهد شد که در همین راستا مرکز آمار ایران سرشماری ۱۴۰۰ را به صورت آزمایشی در چندین استان، سرشماری آزمایشی را به عنوان پایلوت انجام می‌دهد تا ایرادات، محدودیت‌ها، تنگنا‌ها و مشکلات احتمالی را برای سرشماری عمومی و رسمی بعدی برطرف کند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با تاکید بر اینکه مأموران آمارگیری به صورت حضوری به درب منازل خانوار‌ها مراجعه و اطلاعات نفوس و مسکن آن‌ها را اخذ می‌کنند، بیان کرد: فرآیند آمارگیری با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد. اطلاعات خانوار‌ها در تبلت بارگذاری می‌شود و این اطلاعات در پایان هر روز از زمان شروع فرآیند آمارگیری بر روی سامانه مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد تا روند اجرایی سرشماری به صورت متمرکز توسط مرکز آمار ایران مورد رصد قرار بگیرد.

وی گرفتن اطلاعاتی از قبیل سن، جنس، میزان تحصیلات، شغل، اطلاعات مسکن و نوع مالکیت خانوار را از اهداف سرشماری آزمایشی ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: جامعه هدف این سرشماری تنها خانوار‌های ساکن در شهرستان همدان اعم از روستایی و شهری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار