برای اولین بار در خاورمیانه؛
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: طبق گفته پیمانکار برای اولین بار در خاورمیانه بر روی یک سد بتنی، سد بتنی دیگری اجرا شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲ 19 October 2021
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: طبق گفته پیمانکار برای اولین بار در خاورمیانه بر روی یک سد بتنی، سد بتنی دیگری اجرا شد.
 
به گزارش تابناک همدان، منصور ستوده در حاشیه بازدید وزیر نیرو از سد اکباتان گفت: ظرفیت سد اکباتان از ۸ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت.
 

وی در خصوص بازسازی سد عنوان کرد: با توجه به مطالعاتی که از سال ۱۳۷۸ آغاز شد در بالا دست سد اکباتان سالیانه حدود ۵۶ میلیون متر مکعب آب وجود داشت لذا به این فکر افتادیم که از این ظرفیت استفاده کنیم.

 ستوده افزود: با گذشت ۴۰ سال از ساخت سد اکباتان  ۲ میلیون مترمکعب رسوب ته نشین شده بود و ظرفیت مصرف تا ۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده بود لذا با اقدامات انجام شده امروزه شاهد افزایش ظرفیت سد به ۴۰ میلیون متر مکعب هستیم و باتوجه به خشک سالی‌های اخیر توانستیم آب شرب شهر همدان را تنظیم کنیم.

لازم به ذکر است در زمان افزایش ارتفاع سد آب شرب شهر نیز ازهمان محل تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: در پایین دست سد اکباتان و خارج از بستر رودخانه سد آبشینه با ظرفیت ۵ میلیون متر مکعب طراحی و ساخته شده است که از دو حوزه آب وارد آن می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: سال آبی گذشته ورودی سد از ۶۵ میلیون متر مکعب به ۲۳ میلیون متر مکعب رسید.

ستوده در خصوص تامین اب شرب شهر همدان گفت: ۷۰ درصد آب شرب شهر از سد‌های اکباتان و آبشینه تامین می‌شود اما توجه به خشکسالی که امسال شاهد آن بودیم مصرف آب سد اکباتان و آبشینه را از یک هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه به ۸۰۰ لیتر در ثانیه کاهش دادیم و حدود ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه را از منابع آبی دیگر شناسایی و جایگزین کردیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد سد اکباتان در ابتدای شهریور کاملا خشک می‌شود.
 
وی ادامه داد: در صورت تامین نشدن آب شهر همدان با کمبود یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب مواجهه می‌شود، اما با اقدامات صورت گرفته از خشک شدن سد تا شروع فصل بارش جلوگیری می‌شود.
 
ستوده گفت: برای آب بلند مدت همدان طرح آب رسانی از تالوار در حال اجراست و این پروژه پیشرفتی ۶۳ درصد دارد، اما برای طرح‌های میان مدت که بتوانیم ازکم آبی و خشک سالی همدان جلوگیری کنیم با مطالعات انجام شده رودخانه‌های موجود شناسایی شد که در فصول غیر زراعی مورد استفاده قرار گرفتند و با ساخت تصویه خانه در نزدیکی رودخانه‌ها آب به چرخه مصرف باز گشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار