رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر اظهار کرد: طبق قانون قطع درختان در اراضی ملی ممنوع است در ‏باغات و مزارع کشاورزی نیز باید این کار زیر نظر کارشناس منابع طبیعی و با مجوز جهاد ‏کشاورزی صورت بگیرد. ‏
کد خبر: ۱۰۰۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ 20 October 2021
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر اظهار کرد: طبق قانون قطع درختان در اراضی ملی ممنوع است در ‏باغات و مزارع کشاورزی نیز باید این کار زیر نظر کارشناس منابع طبیعی و با مجوز جهاد ‏کشاورزی صورت بگیرد. ‏

 به گزارش تابناک همدان از ملایر: جواد زنگنه در جمع خبرنگاران از صدور چهار دستور دادستان عمومی و انقلاب ملایر در رابطه با قطع چوب ‏درختان در باغات و مزارع شخصی و اراضی ملی خبر داد و گفت: طبق دستور مستقیم دادستان طی چهار مرحله برخی از ‏ادارات شامل فرماندهی انتظامی، جهاد کشاورزی، حمل و نقل جاده‌ای و منابع طبیعی مکلف شده‌اند تا در ‏زمینه صدور بارنامه و حمل و نقل چوب در شهرستان نظارت دقیقی داشته باشند.

زنگنه به دستور صادر شده از سوی دادستان ملایر خطاب به فرماندهی انتظامی شهرستان در ۲۸ فروردین ماه اشاره کرد و ‏افزود: این دستور با توجه به روند رو به افزایش قاچاق چوب که بعضی افراد با ارتکاب جرایمی همچون جعل مجوز حمل و ‏استفاده از سند مجعول توأم بوده و اینکه شهر ملایر یکی از گذرگاه‌های مهم انتقال چوب است، بنابراین به کلیه کوپ ‏ها در حوزه قضایی ملایر به ویژه گذرگاه‌های حرم آباد و بخش زند اعلام و تاکید شده در صورت مشاهده محموله‌های ‏چوب در هر ساعت از شبانه روز و حتی ایام تعطیل، نسبت به متوقف کردن محموله اقدام کنند.

رئیس منابع طبیعی ملایر تصریح کرد: طبق این دستور باید مراتب بلافاصله به اداره ‏منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی شهرستان ملایر اعلام شود تا با قید فوریت نسبت به اعزام نماینده خود به محل ‏توقیف محموله برای بررسی از حیث تشخیص نوع چوب و ارزیابی وضعیت اعتباری و عدم اعتبار مجوز‌های احتمالی و ‏اعلام نظر مکتوب اقدام کنند.

زنگنه در ادامه گفت: مطابق با این دستور دادستان، در صورت معتبر بودن مجوز نسبت به تنظیم ‏صورتجلسه و اجازه عبور اقدام می‌شود و نسبت به انتقال وسیله نقلیه همراه با بار به پارکینگ اقدامات لازم ‏صورت می‌گیرد، اما چنانچه در صورت رسیدگی اداره تعزیرات حکومتی چوب‌های جنگلی و قاچاق تشخیص داده شوند، ‏مراتب از طریق همان اداره و قضات کشیک دادسرا کسب تکلیف می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شده است مطابق با دستور دادستان و از طریق فرماندهی انتظامی ملایر به اداره راهداری ‏حمل و نقل جاده‌ای ملایر اعلام شود تا با ابلاغ به کلیه شرکت‌های باربری نسبت به صدور بارنامه و ‏مجوز حمل چوب مبادرت کنند.

زنگنه مطرح کرد: این موضوع باید ابلاغ و تفهیم شود تا قبل از صدور هرگونه بارنامه و مجوزی برای حمله هر نوع چوب از ‏سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، ابتدا مجوز صادر شده توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری برای آن فرد و بار مربوطه رویت شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ‏به دستور دیگر دادستانی اشاره کرد و گفت: با توجه به ‏‏اخبار مکرر و متعدد در زمینه قطع بی رویه درختان حریم راه‌ها و تخریب منابع طبیعی و منظور انتظام بخشی به وضعیت ‏نامناسب قطع و انتقال چوب‌ها در حوزه شهرستان، مقتضی در صورت ملاحظه تخلف از ‏مقررات حمل از سوی وسایل نقلیه، مراتب عدم اخذ مجوز و عدم رعایت تشریفات قانونی به کلیه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های حوزه قضایی ‏ملایر اعلام شود تا نسبت به انتقال خودرو‌های حامل چوب به پارکینگ به همراه با بار اقدامات لازم صورت بگیرد.

رئیس منابع طبیعی ملایر اضافه کرد: پس از انجام تشریفات قانونی لازم به تشخیص اداره باید مراتب، بدون تاخیر برای صدور دستور رفع توقیف خودرو و ‏احیاناً محموله آن از پارکینگ، به دادستانی عمومی انقلاب ملایر اعلام و کسب تکلیف شود.

وی اعلام کرد: با صدور این دستور‌ها از قطع بی رویه چوب باغات و حاشیه جاده‌ها و قاچاق چوب تا حد زیادی جلوگیری به عمل می‌آید.

 زنگنه بیان کرد: با استناد به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملایر، وظیفه اخذ ‏مجوز بر عهده مالک و یا نماینده وی بوده و با شرکت‌های متخلف وفق مقررات و بدون اغماض برخورد قانونی می‌شود.

این ‏مقام مسئول با اشاره به دستور دادستان در ۲۰ شهریور ماه سال جاری خاطر نشان کرد: اداره منابع طبیعی موظف است در اسرع ‏وقت و بدون مسامحه و مماطله نسبت به بازرسی دقیق از کارگاه‌های چوب بری و دپوی چوب در شهر ملایر اقدام کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با استناد به همین دستور دادستان ادامه داد: در زمان اقدام باید مراتب به ‏کلانتری‌های مربوطه اعلام شود تا با اطلاع در خصوص مواردی که مالکان و مستاجران اماکن مورد ‏بازرسی، از گشودن درب خودداری و مانع ورود کارشناس…
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار