فرماندار همدان گفت: در احداث کتابخانه به اعتبارات دولتی نباید اکتفا کرد.
کد خبر: ۱۰۰۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ 19 October 2021

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر از افتتاح  نخستین پانیسون مطالعاتی استان همزمان با هفته کتاب داد.

به گزارش تابناک همدان، محمد علی محمدی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گفت: توسعه کتابخانه و احداث یک مجتمع فرهنگی در شهر جورقان از جمله ضرورت‌هایی است که باید با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر جورقان مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در سالجاری پس از ۱۲ سال بطول انجامیدن، کتابخانه و مجتمع فرهنگی شهید مظاهری در شهر مریانج به بهره برداری رسید، اما در شهر جورقان این کمبود و فقدان یک سالن آمفی تئاتر بسیار قابل توجه است و مشکل داریم.

 محمدی با اشاره به همکاری صورت گرفته از سوی دهیاران روستا‌های یکن آباد، دهپیاز و گنبد در تامین زمین به منظور احداث کتابخانه تاکید کرد: به اعتبارات دولتی در این خصوص نباید اکتفا کرد و با جلب مشارکت بانکها، خیرین روستا و دیگر منابع باید کار را سریعتر به سرانجام رساند.

وی با بیان اینکه اولویت دادن مباحث و نیاز‌های اقتصادی نسبت به مسایل فرهنگی در سطح جامعه یک آسیب جدی است افزود: بجای مطالعه مفید و توجه به دغدغه‌های فرهنگی، فضای مجازی با حجم وسیعی از اخبار و مطالب غیر مفید نوجوانان، جوانان و عموم مردم را سرگرم کرده است.
 
کتابخانه زندان مرکزی همدان نیازمند توجه بیشتری است 

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان خواستار افزایش منابع و توجه بیشتر به کتابخانه زندان مرکزی همدان شد و اظهار کرد: در بازدیدی که اخیرا از زندان همدان با همراهی اعضای شورای تامین شهرستان داشتیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این قشر بسیار مشهود بود.

وی با اشاره به تغییر هنجار‌ها توجه به مباحث فرهنگی و تربیت فرزندان را بیش از پیش ضروری برشمرد و افزود: تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بعنوان یک راهکار مناسب باید در خانواده‌ها و سطح جامعه مورد توجه قرار گیرد.
محمدی خواستار برنامه محوری در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شد و گفت: با تمرکز بیشتر فعالیت‌ها در مناطق کم برخوردار باید توسعه مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها در همه محلات و مناطق شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.
پانسیون های مطالعاتی نیازمند اخذ مجوز ار نهاد کتابخانه های عمومی اند

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز از افتتاح نخستین پانیسون مطالعاتی استان همزمان با هفته کتاب خبرداد و گفت: فعالیت بخش خصوصی در قالب پانسیون و سالن‌های مطالعه باید با اخذ مجوز از نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شود تا فعالیت اینگونه مراکز ضابطه‌مند و تحت نظارت باشد.

عاطفه زارعی افزود: از همه اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان در شهر‌ها و روستا‌های استان درخواست داریم که ما را در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یاری کنند تا به سهم خود در کاهش مخاطرات اجتماعی تأثیر گذار باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم و فرهنگی ما جشنواره کتابخوانی رضوی است، تصریح کرد: مشارکت همه دستگاه‌ها و پشتیبانی اعضای انجمن در این جشنواره می‌تواند ما را در راستای تحقق اهداف جشنواره کتابخوانی رضوی که از ویژه برنامه‌های بنیاد بین المللی امام رضا (ع) است، یاری رساند.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی همدان نیاز به اعتبارات ویژه است، ادامه داد: در حال حاضر سالن‌های مطالعه موجود در کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های عمومی شهر همدان پاسخگوی نیاز مردم نیست و باید این فضا‌ها گسترش یابد. در این راه بخش خصوصی هم ورود کرده و نخستین مرکز مطالعاتی خصوصی در همدان مجوز خود را از نهاد کتابخانه‌های عمومی دریافت کرده است.
 
فعالیت ۲۷ کتابخانه عمومی در شهرستان همدان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان نیز اظهار داشت: ۲۷ کتابخانه عمومی در شهرستان همدان فعال هستند و به مردم خدمات ارائه می‌دهند. کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان دارای ۱۹ هزار و ۸۳۶ متر مربع زیربنا هستند و ۴۸۲ هزار و ۵۵۵ نسخه کتاب در مخازن آن‌ها برای استفاده مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد ۷ زمین توسط دهیاران روستا‌های یکن آباد، دهپیاز و گنبد معرفی شده است افزود: در بازدیدی که توسط کارشناسان مختلف کتابخانه‌ها صورت گرفت دو زمین مورد تایید واقع شد که این دو زمین در روستا‌های یکن آباد و دهپیاز هستند. در صورت تامین اعتبار لازم اداره کتابخانه‌ها آمادگی لازم جهت احداث کتابخانه در این روستا‌ها به متراژ ۱۲۰ یا ۲۶۰ متر مربع را دارد.

سعید محبیان تصریح کرد: در ۶ ماه اول سال جاری یک هزار و هفتصد برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان برگزار شده که از این تعداد ۱۲۰ نشست کتاب‌خوان، ۱۵۰ مسابقه فرهنگی، ۸۰ جلسه نقد کتاب، ۲۱۰ جلسه خواندن گروهی، ۴۱۵ معرفی کتاب، ۱۲۰ نمایشگاه معرفی کتاب، ۶۰ کارگاه آموزشی، ۵۲۵ برنامه ویژه کودکان و ۲۰ نمایشنامه خوانی برگزار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار