وزیر نیرو گفت:خشکسالی سال جاری در نیم قرن اخیر بی سابقه بود ضمن اینکه بارش‌ها نسبت به سال های قبل ۵۰ درصد کاهش و نسبت به۵۰ ساله گذشته با ۳۷ درصد کاهش مواجه بود.
کد خبر: ۱۰۰۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ 19 October 2021

به گزارش تابناک همدان، علی اکبر محرابیان در سفر یک روزه خود به استان همدان ضمن حضور در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق این استان با بیان اینکه امسال سالی خشک را پشت سر گذاشتیم، گفت:  در حال حاضر مجموع آب ذخیره شده پشت سد‌های ما ۱۸ میلیارد متر مکعب است عنوان کرد:این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

محرابیان با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر با رشد مصرف مواجه بودیم اظهار کرد: در 20 سال گذشته مجموع آب مصرفی کشاورزی، شرب و صنعت ۷۸ میلیارد متر مکعب بود که این عدد سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسید.
 
وی در ادامه با بیان اینکه شهر همدان جز ۸ شهر بزرگی است که با تنش شدید آبی مواجه است گفت: ضروری است مردم انقلابی و فرهنگ دوست همدان دولتمردان را در مدیریت مصرف همراهی نمایند. 

محرابیان در ادامه با بیان اینکه نزدیک به ۹۰درصد مصارف آب در کشاورزی است، خاطرنشان کرد: با رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر میتوان در مدیریت مصرف اثرگذار بود.

وی همچنین با بیان اینکه مصارف آب در طول ۲۰سال گذشته از ۷۸میلیترد متر مکعب به ۱۰۰مییارد متر مکعب رسیده
است تصریح کرد: چنانچه تناسبی میان مصارف و منابع وجود نداشته باشد تنش آبی به وجود می‌آید که در همین راستا باید همه با هم شرایط را مدیریت نماییم.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه برای هشت شهر مواجه با تنش آبی برنامه ریزی کرده ایم گفت:در رابطه با استان همدان انتقال آب از سد تالوار مدنظر است که بر اساس تکلیف، با همراهی همکارانمان و قرارگاه خاتم الانبیا این پروژه را در قالب دو فاز به مرحله به بهره برداری خواهیم رساند.

وی افزود:بر همین اساس این پروژه در فاز نخست کل آب مورد نیاز همدان را که معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزارلیتر بر ثانیه می‌باشد تامین خواهد کرد.

محرابیان با بیان اینکه افق طرح مذکور تامین سه میلیون و ۷۰۰هرار لیتر آب می‌باشد گفت:با انتقال یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بر ثانیه، همدان هفت تا هشت سال را با اطمینان از بحران عبور خواهد کرد.

وی بیان کرد:فاز یک نهایتا باید در بهار ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد، ضمن اینکه هیچگونه محدودیت منابع مالی به منظور انتقال آب شرب در سراسر کشور وجود ندارد.

محرابیان همچنین ضمن اشاره به تصفیه خانه فاضلاب همدان گفت:این طرح جز طرح‌های برجسته کشور و حتی طرح‌های بین مللی است.

وزیر نیرو همچنین عنوان کرد: همدان در بحث شاخص برخورداری از آب شرب و فاضلاب برتر از میانگین کشوری است.

وی در خصوص برق نیز بیان کرد:استان همدان امروز صادر کننده برق است، اما ظرفیت‌های این استان بیش از این است و استان میتواند درحوزه انرژی‌های تجدید پذیر پیشتاز باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد:همدان میتواند در بحث بهره گیری از انرژی‌های تجدید پذیر پرچم دار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار