درحالی باراندازهای لجستیکی قادر به ورود در نظام توزیع و کوتاه کردن دست واسطه ها و رسیدن به سمت محصولات استاندارد و با کیفیت و با قیمت مناسب هستند که همچنان جای این باراندازها در همدان خالی است.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳ 15 October 2021

درحالی باراندازهای لجستیکی قادر به ورود در نظام توزیع و کوتاه کردن دست واسطه ها و رسیدن به سمت محصولات استاندارد و با کیفیت و با قیمت مناسب هستند که همچنان جای این باراندازها در همدان خالی است.

 

به گزارش تابناک همدان به نقل از بازار; سال ۹۶ بود که خادمی، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد با توجه به احداث راه‌آهن تهران - همدان و همدان- سنندج در آینده ای نزدیک همدان به عنوان بارانداز و محور تردد اصلی ریلی غرب کشور به پایتخت متصل می شود.

همین اظهار نظر کافی است تا متوجه شویم همدان استانی که در غرب کشور واقع شده به لحاظ زیرساختی و موقعیتی امکان ورود به این عرصه را دارد اما آنچه در این میان سوال برانگیز است اینکه تاکنون چه قدم هایی در این عرصه برداشته است؟

در بحث های لجستیکی و ورود به باراندازهای لجستیکی و پارک های لجستیکی بندرگاه های هوایی مطرح است؛ یعنی در واقع پایانه‌هایی در کنار امکانات مسافری که معمولا برای کالاهای با ارزش و دارای تاریخ انقضاء استفاده می‌شوند ضمن اینکه کم‌کم در حال بدل شدن به پایانه‌های حمل بار اختصاصی نیز هستند چراکه در این گونه بندرگاه‌ها، تسهیلاتی نظیر گمرک و امکانات توزیع و گاهی تولیدی وجود دارد.

موضوع دیگری که استان همدان توان ورود به آن را دارد مراکز توزیع است که نوع خاصی از پایانه‌های اینترمدال (متقابل) هستند که در فضای آن، زنجیره‌ای از عملیات‌ ایجاد کننده ارزش افزوده بر روی بار را به انجام می‌رسانند و فعالیت‌های این مراکز، توسط شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای پشتیبانی می‌شود.

این فعالیت‌ها بر اساس پژوهش های به دست آمده عبارتند از انتقال که به معنای انتقال کالا از بسته‌های دریایی و کانتینرها به کانتینرهای داخلی و مخصوص حمل با کامیون است؛ بارانداز متقاطع یا کراس داکینگ که در این باراندازها، بارهای وارداتی بدون انبارکردن مستقیما به فروشگاه ها و مراکز توزیع نهایی فرستاده می‌شوند و نوع دیگر انبارداری است که روشی استاندارد و معمولی است که هنوز در بسیاری از مراکز توزیع صورت می‌گیرد و به عنوان نقاط یا بخش مهمی از زنجیره تامین برای ترکیب و جداسازی کالا محسوب می‌شود.

مرکز لجستیکی به عنوان شهرک‌هایی طراحی و ساخته می‌شوند تا امکان مدیریت بهتر بر فعالیت‌هایی مرتبط با حمل‌ونقل و جابجایی بار را به وجود آورند

موضوع دیگر مرکز لجستیکی است که به عنوان شهرک‌هایی طراحی و ساخته می‌شوند تا امکان مدیریت بهتر بر فعالیت‌هایی مرتبط با حمل‌ونقل و جابجایی بار را به وجود آورند.

مراکز لجستیکی، به عنوان ترویج دهنده روش‌هایی نظیر فعالیت‌های یک کاسه‌سازی بارهای یک مشتری، حمل و نقل چندگانه و فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای شناخته می‌شوند.

جای خالی بار اندازهای لجستیکی در استان همدان| بنکداری منسوخ شد

از سویی دیگر در این عرصه بحث های چون بندرخشک، دهکده حمل بار و غیره نیز مطرح است؛ اما به راستی در عرصه استان همدان چه قدم هایی برداشته است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال گفتگویی با بهرام هاشمی؛ فعال و تحلیلگر اقتصادی، مشاور اقتصادی، صنعتی و برنامه ریزی و معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

باراندازهای لجستیکی و مجتمع های شهری؛ راهکاری برای افزایش کارایی نظام توزیع


بهرام هاشمی با بیان اینکه حمل و نقل کالا و تحویل بار در بیشتر شهرهای کشورها به طور چشمگیری به کامیون ها و کامیونت ها و سیستم حمل و نقل در خیابان ها و جاده ها مرتبط است، عنوان کرد: زمانی که شرکت های پخش و توزیع و حمل و نقل به دنبال راه حل های کاراتر برای انتقال و پخش کالا باشند و بتوانند بهره وری از حمل و نقل ها، انبارداری، هزینه های تمام شده توزیع و پخش، کیفیت و تنوع محصولات و ایمنی و کاهش ترددها در درون شهرها داشته باشند، موجب پاکیزگی و ترافیک کمتری در خیابان های کلان شهرها می شوند.

این مشاور اقتصادی، صنعتی و برنامه ریزی با تصریح بر اینکه با این روند می توان به نتیجه بهتری رسید، در پاسخ به اینکه آیا راهی برای ترکیب تسهیلات مورد نیاز جهت هماهنگی لجستیک کالا و در عین حال فراهم سازی انواع روش های حمل، توزیع و پخش وجود دارد؟ گفت: اخیرا تسهیلات و مراکزی راه اندازی شده که در زمینه تحقیق ایده یاد شده کمک زیادی می کند.

وی در این راستا ادامه داد: برای نام گذاری چنین تسهیلات لجستیکی که در آن مجموعه ای از مراکز ذخیره سازی ارائه خدمات لجستیکی دارای ارزش افزوده و همچنین مکان هایی برای انجام عملیات توزیع موجود است تاکنون چندین عبارت مورد استفاده قرار گرفته است و این تسهیلات در اروپا، آمریکا و استرالیا به نام «باراندازهای لجستیکی شهری» شهرت یافته اند.

جای خالی بار اندازهای لجستیکی در استان همدان| بنکداری منسوخ شد

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: باراندازهای لجستیکی شهری، استانی و منطقه ای یک مجتمع تعریف شده است که در آن تمام فعالیت های مربوط به حمل و نقل شهری، انبارداری، لجستیک و توزیع و پخش کالاها در سطح شهری، استانی و منطقه ای توسط اپراتورهای مختلف انجام می گیرد که اپراتورهای فعال در باراندازهای لجستیکی ممکن است خود مالک تسهیلات و تجهیزات بوده یا آن ها را در اجاره داشته باشند.

هاشمی با اشاره به اینکه به منظور مطابقت با قواعد بازار آزاد لازم است که دسترسی تمام شرکت های فعال در زمینه های نامبرده به تسهیلات این مراکز آزاد باشد، مطرح کرد: برخی از باراندازهای لجستیک شهری و مجتمع مکانی را با طراحی های V، U ، T شکل و موازی جهت تخلیه بار با کدهای ورودی و از درب های ورودی و درب ها و کدهای خروجی جهت کامیون و کامیونت ها در نظر می گیرند و بعضی مواقع نیز چند وجهی و از خط ریلی و حتی هوایی استفاده می شود.

معاون سابق صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: مهم ترین زیرساخت های موجود در باراندازهای لجستیکی شهری (همچون سایر مراکز لجستیکی)، انبارها، سردخانه ها و پایانه های میان وجهی است و انبار زیرساختی است که اپراتور حمل و نقل بیشتر فعالیت های مربوط به کسب و کار خود را داخل آن انجام می دهد.

بارانداز لجستیکی شهری، محلی است که برای مدیریت تمامی فعالیت های مرتبط با انتقال کالا به بهترین نحو، طراحی و ساخته می شود

وی با بیان اینکه بارانداز لجستیکی شهری، محلی است که برای مدیریت تمامی فعالیت های مرتبط با انتقال کالا به بهترین نحو، طراحی و ساخته می شود، مطرح کرد: بنابراین باراندازهای لجستیکی شهری کالا و محصولات کشاورزی نه تنها باید از زیر ساختی مناسب بهره مند باشند، بلکه باید پاسخگوی نیازهای خدماتی، بهداشتی، استاندارسازی و غیره برای انجام فعالیت های توزیع و پخش و تامین کنندگان باشند.

جای خالی بار اندازهای لجستیکی در استان همدان| بنکداری منسوخ شد

هاشمی در این راستا با اشاره به اینکه خدمات بانکی، تلفن، اینترنت، محوطه پارک کامیون و کامیونت، رستوران، کارواش، محوطه تخلیه و بارگیری الکتریکی و مکانیکی عموماً در باراندازهای لجستیکی شهری ارائه می شود، بیان کرد: باراندازهای لجستیکی شهری به جهت اینکه مخصوص انجام فعالیت های حمل و توزیع کالا بوده و مجهز به تمامی منابع خدمات دهی به اپراتورها و مشتریان هستند از مزیت های کلیدی بهره مند است.

وی تشریح کرد: از جمله مهمترین مزایای باراندازهای لجستیکی شهری می توان به ایجاد جریان موثر و کارایی کالایی، بسترسازی برای حجم جریان کالایی، رشد توسعه اقتصادی، کاهش مسافت های پیموده شده توسط کامیون ها و زیبا سازی محیط شهری اشاره کرد.

این مشاور اقتصادی، صنعتی و برنامه ریزی با بیان اینکه وظیفه خاصی در این ایجاد باراندازهای لجستیکی بر عهده دستگاه هایی چون وزارت صمت، راه و شهرسازی و در ادامه آن شهرداری ها وجود دارد، عنوان کرد: اما در این بین بایستی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

بنکداری منسوخ شده است


وی در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه بنکداری دیگر منسوخ شده است، عنوان کرد: باید با ورود به بحث هایی چون باراندازهای لجستیکی سعی کنیم درآمدزایی را برای شهر و استان همدان بالا ببریم که این روند با ورود به این عرصه و پیش روی به سوی محصولات باکیفیت و عرضه آن ممکن است ضمن اینکه از سویی رفاه را ایجاد می کند و به جای آن که به دنبال فروش به روش های منسوخ شده و ورود کامیون ها و وسایل نقلیه بی شمار و آلودگی های محیطی باشیم با این روند می توان شبکه های توزیع بنکداری را ایجاد کرد.

هاشمی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: با ایجاد شبکه های توزیع بنکداری هم سرمایه ایجاد و هم از تولید حمایت می شود ضمن اینکه از سویی، افرادی که در این مجموعه ها فعال می شوند، می توانند خودشان به نوعی تولیدکنندگانی تخصصی شوند.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی استان همدان ادامه داد: هم چنین می توان از افرادی که مغازه دار هستند و واحد صنفی دارند به عنوان سهام داران وارد کار کرد تا ارتقای کیفیت محصولات عرضه شده در این باراندازها را نیز شاهد باشیم.

جای خالی بار اندازهای لجستیکی در استان همدان| بنکداری منسوخ شد

هاشمی با تاکید بر اینکه در باراندازهای لجستیکی شهری، کیفیت، نظارت، ایمنی، بهداشت و استاندارد ارتقا می یابد، عنوان کرد: از آن جا که هزینه ها در این روند کاهشی است می توان محصولات رقابت پذیر را وارد کار کرد.

هزینه ها و سرمایه های مورد نیاز به شدت نسبت به مجموعه های دیگر کاهشی است، حمل و نقل های ماشین های سنگین در این روند کاهش می یاد و می توان به درآمدزایی های کلان فکر کرد

وی با بیان این موضوع مطرح کرد: از آن جا که باراندازهای لجستیکی و مجموعه های شهری در این راستا به صورت مجازی هستند، هزینه ها و سرمایه های مورد نیاز به شدت نسبت به مجموعه های دیگر کاهشی است، حمل و نقل های ماشین های سنگین در این روند کاهش می یابد و می توان به درآمدزایی های کلان فکر کرد.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه این روزها بحث باراندازهای لجستیکی در دنیا مطرح است، عنوان کرد: متاسفانه ما در استان همدان نسبت به این مهم غافل شده و بسیار عقب هستیم.

باراندازهای لجستیکی می توانند در نظام توزیع وارد و با کوتاه کردن دست واسطه ها، پیش روی به سمت محصولات استاندارد، با کیفیت و البته با قیمت مناسب را رقم بزنند اما هم چنان جای این باراندازها در همدان خالی است.

این درحالی است که سال گذشته مدیرکل راه‌وشهرسازی همدان نیز به این موضوع اشاره کرد و با بیان اینکه در سند آمایش لجستیکی برای کشور ۵۸ مرکز لجستیکی تعریف شده که شامل چهار شهر، ۱۴ دهکده، ۱۲ پارک عمومی، ۱۸پارک کشاورزی و ۱۰ مرکز لجستیکی مرزی است، گفت در این میان سهم استان همدان، یک پارک لجستیک عمومی و یک پارک لجستیک کشاورزی با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در بخش گردشگری، صنایع‌دستی، کشاورزی و ارتباطات وجود دارد.

داریوش حسینی در این خصوص با بیان اینکه پتانسیل بالایی برای بهره‌گیری از این موقعیت، به‌وجود آمده و مقدمه حرکت در جهت رشد سریع اقتصادی استان را فراهم کرده، مطرح کرد: این موضوع زمینه حرکت در جهت رشد سریع اقتصادی استان را مهیا می کند.

بااین حال هم چنان شاهدیم که نه تنها در این عرصه قدم موثری برداشته نشده و فرصت سوزی صورت گرفته بلکه ساخت و اجرای شهرک بنکداران همدان هم به کندی در حال پیش روی است و وعده ها در این عرصه جامه عمل به خود ندیده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار