پیست اسکی «تاریک دره» همدان اگرچه به عنوان بهشت گمشده ایران زمین همواره مطرح بوده، اما در سال‌های اخیر آنطور که باید برای حل مشکلات آن از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ 14 October 2021
 پیست اسکی «تاریک دره» همدان اگرچه به عنوان بهشت گمشده ایران زمین همواره مطرح بوده، اما در سال‌های اخیر آنطور که باید برای حل مشکلات آن از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنا، پیست اسکی تاریک دره همدان بعد از پیست دیزین و شمشک به عنوان سومین پیست مطرح و مجهز کشور در سال ۱۳۶۴ تاسیس و به بهره برداری رسید.

پیست تاریک دره به عنوان کوچکترین پیست اسکی کشور که در دهه ۸۰ توانست مجوز تبدیل به پیست بین المللی را به دست آورد، در سال‌های گذشته به خصوص در دهه ۹۰ نادیده گرفته شد.

این پیست در دهه ۸۰ طی بازدید ناظران فدراسیون جهانی اسکی در فهرست پیست‌های بین‌المللی کشورمان قرار گرفت هر چند در آن زمان سیدعبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان همدان از فعالان اسکی بود و علاقه وافر او به این رشته باعث شد تا امتیاز جهانی نصیب این استان شود.

اما طولی نکشید که با رفتن افتخاری از مدیریت ورزش استان که البته به ریاست او در فدراسیون اسکی نیز منتهی شد، روشنایی از پیست تاریک دره رخت بست و با گذر زمان مشکلات آن به فراموشی سپرده شد.

کورسوی امید برای حل مشکل پیست اسکی "تاریک دره" همدان

جاده محلی بلای جان پیست بین المللی

پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سی‌یژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط فعال شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک‌ترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را ایده آل بدانند.

نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک‌ترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را ایده آل بدانند.

اما با وجود برخورداری از این امتیازها، مسیر منتهی به پیست تاریک دره جاده‌ای محلی است و این امر به دغدغه‌ای برای اسکی بازان تبدیل شده است.

سالهاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان به‌ویژه در دامنه‌های الوند و در مسیر گنج نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن مسیر پیست تاریک دره است.

همان پیست بین‌المللی که حتی رئیس فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بی‌نظیر می‌داند، اما مسیرش را همچنان محلی و بدون ایمنی و استاندارد قلمداد می‌کند که امروزه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

جاده پر پیچ و خم این پیست از میان کوه و دره، مسیری هر چند با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان به تصویر می‌کشد، اما خطر در هر قدم کمین می‌کند.

این مسیر هر چند در دوره‌های مختلف با بیل مکانیکی و در حد چند متر، خاک‌برداری و عریضه‌سازی شده است، اما همچنان استاندارد‌ها و ایمنی لازم را ندارد.

در این سال‌ها نیز مسئولان اجرایی و اهل فن نتوانسته‌اند چاره‌ای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، اقدام نو و کارگشایی انجام دهند.

بهشت گمشده گردشگری همدان

این در حالیست که محور توسعه استان گردشگری نامیده شده و این پیست بین‌المللی می‌تواند ظرفیتی بالقوه در رونق صنعت گردشگری به‌ویژه در حوزه زمستانی و ورزشی همدان تبدیل شود.

پیست تاریک دره علاوه بر زیرساخت‌های لازم برای انجام اسکی، با داشتن امکاناتی نظیر رستوران، کمپ اقامت، تله سی یژ، طبیعت رودخانه و فضای سبز و سایر امکانات تفریحی، قابلیت‌های متنوع را برای استفاده گردشگران مهیا ساخته است.

اگرچه هنوز به آن‌اندازه که نیاز به راه‌اندازی پیست اسکی هست، برف در این پیست بارش نداشته، اما نگرانی‌ها برای مسدود شدن مسیر پیست همچنان دغدغه اصلی فعالان ورزش اسکی است.

پیست تاریک دره با ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی در کشور به شمار می‌رود، اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود می‌بیند.

پیست تاریک دره با ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی در کشور به شمار می‌رود، اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود می‌بیند.

بهشت پنهان ایران زمین مشتاقانه در انتظار گردشگران و دوستداران طبیعت است تا همچنان حیات خود را تداوم ببخشد.

عزم جدی برای حل مشکلات

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با تاکید بر لزوم گره گشایی از مشکلات پیست اسکی تاریک دره همدان گفت: با مساعدت حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، سید سعید شاهرخی استاندار همدان و همچنین اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و شهرستان همدان در سال گذشته مشکل برف‌روبی و ایجاد شرایط تردد ایمن در این محور رفع شد.

حمید سیفی با اشاره به اینکه پیست اسکی تاریک دره ظرفیت بسیار ارزشمند برای توسعه گردشگری و ورزشی در استان همدان است، افزود: باید امکانات و تجهیزات موجود در استان برای فعالیت پیست اسکی در فصل زمستان بسیج شوند تا بتوانیم شرایط فعالیت ورزشکاران و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی را فراهم کنیم.

مدیرکل ورزش همدان: باید امکانات و تجهیزات موجود در استان برای فعالیت پیست اسکی در فصل زمستان بسیج شوند تا بتوانیم شرایط فعالیت ورزشکاران و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی را فراهم کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اینکه مشکلات برفکوب پیست و همچنین اخذ استاندار‌های لازم برای تله سی یژ باید در کوتاه‌ترین زمان قبل از بارش برف تحقق یابد، ابراز امیدواری کرد در ادامه راه با همراهی همه‌جانبه مسئولان اجرایی استان بتوانیم در راستای ارتقا جایگاه ورزش در زمینه‌های مختلف گام برداریم.

پیگیری مشکلات پیست تاریک دره در دفتر نماینده مجلس

مسئول پیگیری مشکلات حوزه ورزش دفتر حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: پیرامون حل مشکلات پیست اسکی تاریک دره نشست‌های تخصصی با حضور اعضای هیات اسکی و کارشناسان خبره ورزش برگزار شده است.

پژمان محمدی افزود: پیگیری مجدانه مشکلات و دغدغه‌های جامعه ورزش از مهمترین برنامه‌های حمیدرضا حاجی بابایی است و تاکنون اقدام‌های اساسی در این زمینه صورت گرفته و در همین راستا حل مشکلات پیست اسکی تاریک دره نیز در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: پیست تاریک دره یکی از جاذبه‌های مهم ورزشی و گردشگری شهر همدان به شمار می‌رود و باید با تدابیر لازم احیا و در چرخه فعالیت‌های مهم ورزش استان همدان قرار بگیرد.

محمدی با اشاره به اینکه روز شنبه گذشته نشست تخصصی در حل مشکلات مسیر دسترسی به پیست و نیز مشکلات منطقه تاریک دره با حضور مسئولان اجرایی در حوزه ورزش، راهداری و نیز هیات اسکی برگزار شد، خاطرنشان کرد: حمایت از ورزش‌های کوهستانی نظیر اسکی باتوجه به اقلیم همدان که می‌تواند در پرورش استعداد‌های این رشته موثر باشد، حایز اهمیت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار